Małe żurawie

Niewielkie i przydatne

Żurawie do 8 tm, montowane na podwoziach samochodów dost. i cięż., wykorzystują przeważnie firmy komunalne, wodociągowe, składy budowlane.

Bazą do zabudowy takich żurawi są pojazdy do 12 ton dopuszczalnej masy całkowitej, a nawet do 3,5 tony w przypadku najmniejszych konstrukcji. Zazwyczaj w grę wchodzą: Iveco, Ford, DAF, MAN. Łukasz Olszewski, koordynator ds. sprzedaży w firmie Hewea z Bykowa (dolnośląskie), dystrybutora żurawi Fassi, szacuje chłonność polskiego rynku na 100-120 sztuk, wszystkich marek. Wielkość sprzedaży zmienia się, przykładowo zeszły rok okazał się lepszy od 2013, a obecny zapowiada się jeszcze korzystniej. Z kolei 2012 był lepszy od 2011 i 2013, ocenia Łukasz Olszewski. Dochodzi do tego sezonowość, większe zakupy przypadają na wiosnę i jesień. Zamówienia na wiosnę przeważnie są składane od lutego.

 

Pomocny system HPSC

Również w niedużych żurawiach, takich jak PK 4501, są stosowane interesujące rozwiązanie. Dobry przykład stanowi inteligentna kontrola stateczności HPSC (High Performance Stability Control) Palfingera skutecznie zabezpieczająca pojazd przed wywróceniem podczas pracy żurawia. Jednocześnie HPSC optymalnie dostosowuje udźwig do aktualnego rozstawienia podpór żurawia oraz podpór dodatkowych. Dokonuje pomiaru rozstawu wszystkich podpór. Wartość aktualnego udźwigu żurawia odpowiada rzeczywistej stateczności pojazdu.

 

Krótsze, wewnętrzne ramię

Fassi oferuje również żurawie w wersji C, począwszy od F65A. W porównaniu z modelami bazowymi wyposażone są w krótsze ramię wewnętrzne. Zmiana ta pozwala uzyskać szczególnie korzystny udźwig w pobliżu osi obrotu żurawia, bez utraty jego manewrowości. Użytkownicy tego typu żurawi zyskują możliwość podnoszenia stosunkowo małym urządzeniem bardzo ciężkiego ładunku, np. bębnów z kablami czy maszyn. Żurawie, które mają różną liczbę wysuwnych ramion, można także wyposażyć w JIB, czyli tzw. bocianek. To mały żuraw zamontowany na ostatnim ramieniu bazowego urządzenia, powodujący znaczne przedłużenie ramion żurawia, zwiększający zakres jego działania. Umożliwia to podawanie materiałów budowlanych na kolejne kondygnacje budowli daleko od jej krawędzi. JIB może być zainstalowany już od modelu F65A, w jego przypadku zwiększa zasięg żurawia z 8 m do ponad 14 m.

 

EFFER

            EFFER jest jednym z największych producentów żurawi hydraulicznych na świecie, produkując ponad 3 tys. jednostek rocznie. W ofercie znaleźć można dźwigi o momentach udźwigu od 2 do ponad 400 tm. Każdy żuraw w zakresie od 2 do 25 tm (najpopularniejsze jednostki w dystrybucji materiałów budowlanych i innych zastosowaniach budowlanych) wyposażony jest w prosty, elektrohydrauliczny system zabezpieczenie przed przeciążeniem. Opiera się on na zaworze hydraulicznym i siłownikach blokujących ruchy poszczególnymi sekcjami rozdzielacza. Do najpopularniejszych żurawi małych należy EFFER 35 2S z maksymalnym udźwigiem sięgającym 1,2 t ( możłiwość modyfikacji do wersji 1S z udźwigiem ok 1,5 t). O kilkaset kilogramów większy udźwig zapewnia Effer 43.

 

 Fassi

F50A.0.23, na podwoziu np. Iveco Daily. Jego klasa udźwigu to 4,4 tm, udźwig przy wysięgu 7,75 m wynosi 480 kg, zaś przy wysięgu 2 m – 2,16 t. Dzięki niewielkiej masie można go zamontować nawet na podwoziach o dmc 5-6,5 t. Jest wyposażony w rozdzielacz proporcjonalny marki Hydrocontrol, sterowany z dwóch stron z poziomu gruntu. Alternatywnie żuraw można wyposażyć w sterowanie radiowe. Istnieje możliwość doposażenia w dodatkowe funkcje i podpięcia osprzętu hydraulicznego, np. czerpaka do materiałów sypkich czy otwieradła do pojemników na surowce wtórne.

Nowy model F85B.0.22, montowany np. na podwoziu DAF LF. Klasa udźwigu 8 tm, udźwig przy wysięgu 7,5 m wynosi 1,05 t, przy wysięgu 2 m sięga 3,92 t. Żuraw montowany jest najczęściej na pojazdach o dmc 12 t. Standardowo sterowany z dwóch stron z poziomu gruntu. Alternatywnie może być sterowany z siedziska lub drogą radiową. Umożliwia podpięcie rotatora obracającego widły do palet, albo czerpaka do materiałów sypkich.

 

MAXILIFT

Żurawie Maxilift (Henschel Automotive Polska) są przeznaczone głównie do montażu na lekkich pojazdach użytkowych, samochodach ze skrzynią ładunkową lub wywrotką. Dostępne są w rozmiarach o momencie udźwigu od 0,5 do 4 tm. Najmniejszym z rodziny jest Maxilift ANT. Masa własna to ok. 65 kg, udźwig 500 kg. Występuje w dwunastu wersjach wyposażenia. Do najpopularniejszych należy Maxilift M50, montowany nie tylko na dostawczych furgonach czy „skrzyniowcach”, ale również na pickupach oraz stosunkowo niewielkich przyczepach. Urządzenie waży 95 kg, a jest w stanie podnieść pół tony. Maxilift M50 występuje w wielu wersjach, od w pełni ręcznej do elektrohydraulicznej. Specjalnym produktem (używany głównie w Ameryce) jest Maxilift Cobra, dźwig stosowany na samochodach usługowo-serwisowych i naprawczych. Ten dźwig dostępny jest też w wersji specjalnej, do zastosowań morskich.

 

Palfinger

Przedstawicielem serii Compact jest PC 1500. To urządzenie montowane na autach dostawczych bądź nie­wielkich ciężarówkach. Maksymalny moment udźwigu wynosi 13,6 kNm, a udźwig 990 kg. Zakres obrotu sięga 335 st, zaś maksymalny zasięg wynosi 3,1 m (hydrauliczny) oraz 4,2 m (mechaniczny).

PC 3800 dźwiga dwukrotnie większy ciężar, maksymalnie 2 t. Maksymalny moment udźwigu to 36,5 kNm, zakres obrotu sięga 345 st. Zasięg hydrauliczny 5,0 m, mechaniczny 7,1 m. Żurawie Palfinger są gruntowane metodą kataforezy (KTL) i lakierowanie metodą proszkową, co w efekcie bardzo dobrze zabezpiecza je przed korozją, mechanicznymi uszkodzeniami i promieniami ultrafioletowymi.

 

Tekst: Leon Bilski

T&M 1/2015

 

 

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE