Robota „na gładko”

Najprostsze walce drogowe powstały już ponad sto lat temu, będąc zresztą jednymi z pierwszych maszyn budowlanych.

Użytkownicy podkreślają, jak istotne jest to by jak najlepiej dobrać walec do specyfiki realizowanego zadania. Różne nawierzchnie preferują odmienny rodzaj sprzętu. Czasem optymalny jest walec jednobębnowy, w innych tzw. tandem (nierzadko z napędem na obie osie i z obiema osiami skrętnymi).

Firmy potrzebują walców, który można podczas pracy dostosować do zmieniających się warunków oraz wykonywanych zadań, a znajdujących zastosowanie na autostradach, ulicach miejskich, drogach gruntowych, drogach rowerowych, pasach startowych ale też w obiektach przemysłowych, czy przy budowie parkingów. 

 

Do wyboru…

Oferta Mecalac zaczyna się od uniwersalnego walca prowadzonego MBR7, a kończy na tandemowym TV1200. Walce prowadzone zaprojektowano do zagęszczania asfaltu przy takich zastosowaniach jak naprawa dróg, ścieżek dla pieszych, ścieżek rowerowych, boisk czy urządzanie terenu. Innowacyjne złącza gumowe w bębnie zmniejszają poziom wibracji przekazywanych na kończyny górne, zapewniając większy komfort obsługi. Z kolei walce tandemowe Mecalac zaprojektowano zwłaszcza z myślą o rygorystycznych wymogach wypożyczalni sprzętu budowlanego. TV800,TV900, TV1000 i TV1200 różnią się od siebie głównie szerokością bębna.

Na każde podłoże nadają się wibracyjne walce drogowe JCB. Oferta obejmuje np. walce do wykopów, walce dwubębnowe, walce drogowe dwukołowe, jednobębnowe walce do zagęszczania gruntu. Maszyny o oznaczeniu CT 160 i CT260 posiadają zgrzewane boki ramy, co pozwala im pracować w ograniczonej przestrzeni, a rama przenosząca oscylacje z przodu do tyłu odpowiada za odpowiednią stabilność. Przednie obciążenie w stosunku do całej masy maszyny zapewnia wysokie statyczne obciążenie liniowe. W połączeniu z optymalizacją amplitudy i częstotliwości pozwala osiągnąć jednorodną wydajność zagęszczania. Silniki spełniają wymagania najsurowszych norm emisji spalin. JCB CT160 waży od 1,6 do 1,8 t, a do napędu służy silnik Kubota o mocy 14,2 kW (19 KM). Siły odśrodkowe wynoszą od 11 do 19 kN. Do szerokiego zakresu miejsc pracy, wliczając w to podwórza, drogi dojazdowe, ulice na terenach zamieszkałych, parkingi dla samochodów, drogi, autostrady i lotniska przeznaczono, ważący od 2,44 do 3,05 t i napędzany silnikiem Kubota o mocy 18,2 kW (25 KM) walec JCB CT260. Szerokość robocza to 1000 -1200 mm, a siły odśrodkowe wynoszą od 23 do 41 kN.

CAT CB7 o masie 7 t  jest przegubowym walcem tandemowym wyposażonym w dzielone bębny o szerokości 1500 mm (59 cali). Jego zaletą jest wydajność podczas pracy na różnego rodzaju mieszankach asfaltowych i innych materiałach ziarnistych. Układ napędowy stanowi fabryczny motor C3.4B zapewniający moc 75 kW (100 KM). Układ chłodzenia jest w stanie utrzymać temperatury robocze na niskim poziomie nawet w najtrudniejszych warunkach pracy. Wentylator o dużej wydajności nie naraża operatora na kontakt ze strumieniem przepływającego powietrza. Elektroniczna jednostka sterująca (ECM) odpowiada za wydajność dzięki precyzyjnej synchronizacji pracy układu rozrządu i podawania paliwa. To ona też pozwala na wykonywanie zaawansowanych prac naprawczych i diagnostycznych przy użyciu narzędzia Electronic Technician (CAT ET).

Zainteresowani niewielkimi walcami marki Atlas mają do wyboru maszyny AW 240, 260 i 300. Atlas AW 240 napędzany jest silnikiem Deutz D 2011 L02. Ten sam rodzaj jednostki wmontowano w walce AW 260 oraz AW 300. Moc silnika wynosi 22,5 KW (30 KM), maszyna osiąga prędkość 0-9 km/h. W porównaniu z innymi modelami AW 240 jest relatywnie lekką maszyną, której ciężar własny wynosi 2,7 t. Bęben ma szerokość 1000 mm, w maszynach większych szerokość ta wynosi odpowiednio 1200 i 1250 mm. Nieco inną klasę maszyn, z czego wynika też duża różnica w parametrach technicznych, reprezentują walce AW 1070E; 1100E, 1120 E, 1130 E oraz 1140E. Pierwszą różnicę stanowi silnik. W AW1070E jest to Deutz TD 2.9 L04 (55,4 kW/ 75 KM). Niewielki wzrost obserwujemy w osiągalnej prędkości, 0-10 km/h. Ciężar tego sprzętu ponad dwukrotnie przewyższa masę walca AW 300. W modelu AW 1070 E wynosi ona 7,1 t. Konsekwentnie wzrasta szerokość bębna (1700 mm), jego średnica (1250 mm), a także grubość powłoki (20 mm). W kolejnych walcach z tej serii szerokość wynosi 2100 mm. Ostatni walec dostępny w ofercie Atlas Poland to AW 1140 E. Walec posiada taki sam silnik, jaki stosowany jest w walcach AW 1100 E, AW 1120 E oraz AW 1130 E (moc 97 kW/ 131 KM) i osiąga tę samą prędkość co jego poprzednik (12,5 km/h). Wraz ze wzrostem parametrów technicznych rośnie również ciężar własny maszyny. W omawianym modelu sięga on 14 t.

 

Liczy się wydajność

Oferowane w walcach tandemowych Mecalac wyjście dla młota hydraulicznego zapewnia prędkość przepływu na poziomie 30 l/min, eliminując potrzebę stosowania dodatkowego zasilania bądź kompresora. Optymalny balans pomiędzy częstotliwością i amplitudą drgań mają zagwarantować odpowiednią uniwersalność maszyny w każdych warunkach pracy. Połączenie przegubowe odpowiada za uzyskanie relatywnie niewielkiej średnicy zawracania i umożliwia precyzyjne manewrowanie maszyną. Zastosowano sprawdzony system wibracyjny (dwie częstotliwości wibracji), a wysokie statyczne obciążenia liniowe zmniejszają liczbę koniecznych przejazdów. Dostępny opcjonalnie ciśnieniowy natrysk wodny zwiększa regulację przepływu, umożliwiając skuteczniejsze czyszczenie maszyny.

Dostawcy wibracyjnych walców drogowych JCB szczycą się osiągami w zagęszczaniu gruntu i stosunkowo niskim kosztem eksploatacji, przy zachowaniu odpowiedniej wydajności. Wszystkie maszyny JCB Vibromax serii CT przechodzą wieloetapowe testy w fabryce. Dostępne są szerokości bębna 800-1200 mm.

W CAT CB7 do dyspozycji jest kilka układów wibracyjnych. Układ Vibe z dwiema amplitudami/ dwiema częstotliwościami (umożliwiają odpowiednie dobranie ustawień układu wibracyjnego do cienkich i grubych warstw materiału). Auto Vibe pomaga zapobiegać nadmiernemu zagęszczeniu. Alternatywę stanowi układ z pięcioma  amplitudami zapewnia silne uderzenia potrzebne podczas pracy na grubych warstwach materiału i twardych mieszankach. Wykorzystuje pojedynczą częstotliwość i pięć ustawień amplitudy, które można dostosować do wybranego zastosowania. Dostępne jest również rozwiązanie z oscylacją na tylnym bębnie. Funkcja automatycznej regulacji prędkości ułatwia utrzymywanie jednorodnych efektów pracy i odstępów między kolejnymi impulsami wibracji.

W układzie sterowania zagęszczania CAT są czujniki temperatury (dwa czujniki podczerwieni zamontowane z przodu i z tyłu maszyny przesyłają odczyty w czasie rzeczywistym), dzięki czemu operator wie, kiedy należy rozpocząć jazdę zagęszczanie, a kiedy je zakończyć. Z kolei funkcja mapowania przejazdów ułatwia operatorom uzyskanie docelowego zagęszczenia oraz zwiększa wydajność walca. Zapisywanie i monitorowanie schematu przejazdów umożliwia wyświetlenie informacji o pokryciu terenu. Układ pomaga również uniknąć nakładania się przejazdów poszczególnych bębnów, ułatwia pracę w nocy, zapobiega tzw. niedokańczaniu przejazdów (np. przez zbyt szybkie zatrzymanie maszyny).

 

Wygodna obsługa

Współczesne walce to nie tylko przysłowiowe „woły robocze”. Muszą też zapewniać odpowiedni komfort pracy operatorom. W maszynie CAT CB7 elementy sterujące i wyświetlacz ciekłokrystaliczny są zintegrowane z obrotowym, regulowanym fotelem i przemieszczają się wraz z operatorem. Podświetlany wyświetlacz LCD prezentuje dane dotyczące maszyny i informacje diagnostyczne (wskaźniki prędkości jazdy, liczby drgań na minutę, poziom paliwa). Wyświetlacz  można podzielić na kilka ekranów. Operator wyraźnie czuje reakcję przycisków funkcyjnych na naciśnięcie, co ułatwia intuicyjne sterowanie. Regulowane podłokietniki można dostosować do preferencji operatora. Fotel (opcjonalnie podgrzewany) pokryto tworzywem (w przypadku konstrukcji z otwartą platformą) lub tkaniną (w przypadku konstrukcji z kabiną). Dostępny jest także opcjonalny fotel Deluxe z wysokim oparciem i zawieszeniem pneumatycznym. Do innych rozwiązań zwiększających wygodę operatora należą: mata podłogowa pochłaniająca drgania, gniazdo 12 V, szeroki pas bezpieczeństwa, uchwyty na kubki i zamykany schowek.

Również w walcach JCB (CT 160 i 260) operator na bieżąco ma wgląd w najważniejsze wskaźniki dla wszystkich funkcji maszyny i kontroli działania silnika. Zarówno w kabinie JCB CT260  jak i CT 160 zastosowano regulowany fotel mający  zapewniać odpowiedni komfort pracy, wpływając tym samym na wydajność.

Na nowo zaprojektowano stanowisko kierowcy w tandemowej maszynie Mecalac TV1200. W nowej koncepcji obsługi wyeliminowano klasyczną kolumnę kierownicy, poprawiono ergonomię, poszerzając operatorowi pole obserwacji. Trzymający prawą rękę na dżojstiku operator może całkowicie oprzeć plecy i nie musi się wychylać, by monitorować tor jazdy i pracę. Przestronniejsze stanowisko zapewnia więcej miejsca na nogi, ułatwia też dostęp do fotela (z każdej strony). Zajmowanie miejsca ułatwiają wygodne stopnie.

 

T&m nr 11/2020

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE