Łyżki i gąsienice

Średniej wielkości koparki to podstawowe maszyny na wielu placach budów.

 

Szacuje się, że prawie połowę parków maszynowych działających w Polsce przedsiębiorstw budowlanych wypełniają właśnie one. Producenci zgodnie komunikują, że nowe modele są uniwersalnymi maszynami, o zwiększonej wydajności, zużywającymi mniej paliwa, mniej zanieczyszczającymi środowisko i zapewniającymi wyższy komfort obsługi niż koparki poprzednich generacji.

Segment koparek gąsienicowych średniej wielkości to bodaj najważniejsza część rynku maszyn budowlanych. Co rusz pojawiają się na nim nowe modele. W rankingach sprzedażowych, tak w przypadku maszyn nowych, jak i „z drugiej ręki” brylują te same marki co w krajach Europy Zachodniej.

 

Trwałe i mocne  

Koparka EC200E od Volvo Construction Equipment nadaje się do prac średnio ciężkich (na placach budów, a także podczas instalacji mediów). Waży 20 t, a napędza ją silnik Volvo D4 spełniający wymogi normy Stage V. Dzięki  funkcji wzmocnienia mocy, siły udźwigu i kopania mogą być jeszcze większe. Zaawansowany układ hydrauliczny współpracuje z w pełni elektrycznym układem sterowania, a tryb ECO zmniejsza straty mocy, poprawia możliwości sterowania i skraca czasy reakcji. Konstrukcja obejmuje wzmocniony wysięgnik i ramię, solidne podwozie, przeciwwagę o dużej masie. Głowica uchylnoobrotowa może być fabrycznie wyposażona w układ sterowania i wielofunkcyjne dźwignie. System   zintegrowano z maszyną i zamontowanym w kabinie wyświetlaczem.

Komatsu proponuje model PC210 (w wersji standardowej PC210-11 i z systemem 3D - PC210LCi-11). Producent zapewnia, że zużycie paliwa jest niższe o 6 proc. w porównaniu do poprzedniej wersji, co wynika m.in. z rozbudowanej funkcji zarządzania pracą silnika. Układ dopasowania obrotów silnika z pompą hydrauliczną oraz sprzęgłem wentylatora odpowiadają za wydajność i precyzję podczas pojedynczych i złożonych ruchów roboczych. Zastosowano funkcję automatycznego wyłączania silnika na obrotach jałowych. Zakres regulacji funkcji wynosi od 5 do 60 min. co pozwala ograniczać zużycie paliwa oraz emisję spalin. W silniku zastosowano wydajniejszą chłodnicę EGR, mającą zapewniać wyjątkowo niski poziom emisji NOx i zwiększać osiągi silnika. Turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT) ma dostarczać optymalną ilość powietrza do komory spalania przy każdej prędkości obrotowej i przy każdym obciążeniu silnika. Żeby zapewnić tzw. spalanie zupełne w cylindrze i zredukować emisję spalin, wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common Rail jest sterowany elektronicznie.

Nowy silnik zgodny z europejską normą emisją spalin Stage V umieszczono też w maszynie Liebherr R918. I w tym przypadku zastosowano automatyczne zatrzymanie na biegu jałowym.  

LiuGong ma natomiast koparkę 936E. - Po pierwsze, nasi klienci muszą mieć pewność, że maszyna wykona pracę (kruszenie, kopanie, podnoszenie, ciężka praca) zawsze i wszędzie. Koparki muszą być wytrzymałe i skuteczne - podkreślają w LiuGong Machinery, dodając, że podwozie modelu 936 E dzięki ramie w kształcie litery X, wykonanej z wysoce wytrzymałej stali, radzi sobie w najtrudniejszych warunkach. Maszynę wyposażono w długą osłonę i system gąsienic zapewniający większą stabilność. W podwoziu zastosowano wyjątkowo wytrzymałe rolki, wzmocniono ramę rolek podtrzymujących. Nadwozie oparto na wzmocnionej ramie w kształcie litery H, dzięki czemu wysięgnik można było zamontować dokładnie w środkowej części maszyny. Takie umiejscowienie wysięgnika zwiększa wytrzymałość na obciążenia działające na osprzęt roboczy. 

W maszynach Cat 320 na wydajność rzutują m.in. technologie Cat GRADE z 2D, Grade Assist i Payload. Wszystkie należą do standardowego wyposażenia fabrycznego. Producent zapewnia, że koparka zużywa nawet o 25 proc. mniej paliwa niż poprzednik. 4,4-litwory silnik może pracować na biodieslu. Zaawansowany układ hydrauliczny ma zapewniać równowagę między mocą i sprawnością przy zachowaniu kontroli potrzebnej do dokładnego kopania. Funkcja SmartBoom umożliwia swobodne przemieszczanie wysięgnika w górę i w dół bez używania przepływu pompy, operator może skoncentrować się na pracy ramieniem i łyżką.

 

Wielofunkcyjność i prostota

Szybkozłącze w koparce LiuGong 936E sprawia, że wymiana osprzętu (łyżek, kruszarek i nożyc) stała się łatwiejsza. Do dyspozycji jest sześć trybów roboczych, a parametry maszyny dopasowują się do specyfiki zadania, niezależnie od jego stopnia trudności. Zwiększony przepływ hydrauliczny i wyższa prędkość obrotu umożliwiają skrócenie (o ok. 12 proc. w stosunku do poprzedniego modelu) cykli: ładowania, pogłębiania wykopów i rowów oraz zasypywania.

Również dostawcy Komatsu PC210 podkreślają m.in. to, że PC210-11 oferuje sześć trybów pracy: Power (moc), Lifting/Fine Operation (podnoszenie/prace wykończeniowe), Breaker (kruszenie), Economy (ekonomiczny), Attachment Power (moc osprzętu) oraz Attachment Economy (ekonomiczny osprzętu). Operator może  wyważyć ustawienia trybu Economy między mocą a oszczędnością zgodnie z potrzebami wykonywanego zadania. Przepływ oleju do osprzętu hydraulicznego można także regulować bezpośrednio z panoramicznego panelu monitora.

Asortyment osprzętu Volvo EC200E obejmuje: łyżki (możliwość wychyłu pod kątem 45 st. na obie strony) czy młot hydrauliczny (współpracuje z koparką, zapewniając stałą moc i siłę rozbijania). Szybkozłącza umożliwiają szybką zmianę osprzętu. Pracę ułatwia system monitorowania CareTrack, dostarczający w czasie rzeczywistym danych telematycznych na temat godzin pracy, lokalizacji i ostrzeżeń serwisowych, pomagając na bieżąco dbać o prawidłowy stan i wydajność maszyny. Gotowe raporty pozwalają podejmować decyzje dotyczące zarządzania flotą.  

GRADE z 2D, Grade Assist i Payload to rozwiązania koparki Cat 320. Ten ostatni, dzięki ważeniu w ruchu i szacowaniu ładunku w czasie rzeczywistym bez obracania pozwala zwiększyć efektywność ładowania. Ułatwia to śledzenie codziennej wydajności, w tym masy załadowanej na ciężarówki oraz liczbę załadunków/cykli. Kalibracja trwa kilka minut. Product Link jest z kolei standardową funkcją, która za pośrednictwem interfejsu online VisionLink udostępnia na żądanie lokalizację, godziny pracy, zużycie paliwa, wydajność, czas bezczynności, kody diagnostyczne i inne dane maszyny, pomagając podnieść efektywność w miejscu pracy i obniżyć koszty eksploatacji.

 

Strefa komfortu

Sprzedawcy koparek Cat 320 przekonują, że maszyna ma nawet o 15 proc. niższe koszty konserwacji od poprzednika (oszczędność obliczona dla 12 tys. motogodzin.). Komfortowi eksploatacji sprzyja to, że codzienną obsługę wykonuje się z poziomu podłoża, monitor w kabinie koparki pozwala śledzić czas eksploatacji filtra i okresy międzyserwisowe. Moduł Cat Clean Emissions nie wymaga konserwacji. Zsynchronizowana wymiana wszystkich filtrów ma miejsce co 500 godzin, a trwałość filtra na wlocie powietrza wraz z filtrem wstępnym szacuje się na 1000 godzin. Łatwości obsługi sprzyja też np. uruchamianie silnika za pomocą przycisku, klucza zbliżeniowego Bluetooth, aplikacji na smartfona lub funkcji identyfikatora operatora. Do nawigacji zastosowano ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości o przekątnej 8 cali. Drugi monitor o przekątnej ekranu 10 cali jest dostępny z systemem zaawansowanej kontroli nachylenia.

Dostawca maszyny Liebherr 918 zwraca uwagę m.in. na: klimatyzowane i bardziej przestronne miejsce pracy; pneumatyczne siedzenia z pionowym i poziomym zawieszeniem; 7-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości i łatwości obsługi, a także na całkowicie chowaną przednią szybę

Producent maszyn LiuGong 936E podkreśla natomiast to, jak kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operatora i pracowników znajdujących się w pobliżu maszyny ma widoczność. Sprzyja temu duża powierzchnia przeszklenia (w kabinach serii E została powiększona o 15 proc. w porównaniu do poprzedniego modelu), a także tylna kamera.  

Podobne walory akcentuje dostawca koparki Volvo EC200E. Widoczność dookoła maszyny dodatkowo zwiększa kamera boczna i opcjonalny układ Smart View podnoszący bezpieczeństwo operatora i osób pracujących w pobliżu.  Dla komfortu obsługi Volvo EC200E ważne jest m.in. to, że - po raz pierwszy w maszynach Volvo średniej wielkości, można na nią teraz dużo łatwiej wejść z prawej strony. Pozwala na to dodatkowy stopień przyspawany do podwozia i znajdująca się nad nim trzypunktowa poręcz (pomocne np. przy przeprowadzaniu rutynowych czynności serwisowych).  

Dostawcy maszyn Komatsu PC 210 zachęcają natomiast m.in. do zainteresowania bezprzewodowym systemem monitorowania Komtrax (mobilna komunikacja 3G; wbudowana antena komunikacyjna; rozbudowane dane oraz raporty robocze).

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH KOPAREK GĄSIENICOWYCH

CASE

CASE 180D napędzana jest 4-cylindrową jednostką wysokoprężną z doładowaniem. Zastosowano bezobsługowe rozwiązanie SCR, nie wymagające stosowania filtra cząstek stałych i regeneracji. Zbiornik AdBlue wymaga napełniania co piąte tankowanie paliwa. W układzie hydraulicznym wykorzystano elektronicznie sterowane pompy, a także system automatycznego zwiększania mocy. Standardowo stosowany jest wysięgnik pojedynczy (5,15 m), ramię ma 2,6 m długości. Podwozie bazuje na 600-milometrowych gąsienicach. Nieco większa jest maszyna CASE 210D o masie 22,4 t, o zasięgu ramienia wynoszącym 9,9 m i głębokości kopania 6,65 m. Maszyny Case zaopatrywane są funkcje oszczędzania energii. Dostępny jest też system telematyczny SiteWatch, pozwalający śledzić flotę i optymalizować jej wykorzystanie. 

 

CATERPILLAR

Swą wydajność koparka Cat 320 zapewnia łatwym w użyciu technologiom, takim jak Cat GRADE z 2D, Grade Assist i Payload. Wszystkie należą do standardowego wyposażenia fabrycznego służącego zwiększeniu efektywności operatora nawet o 45 proc. System 2D można rozbudować do konfiguracji Cat GRADE z zaawansowaną funkcją 3D. Dzięki ważeniu (Cat Payload) w ruchu i szacowaniu ładunku w czasie rzeczywistym bez obracania można zwiększyć efektywność ładowania, jak również śledzić swoją codzienną wydajność, w tym docelowe masy załadowane na ciężarówki oraz liczbę załadunków/cykli. Za pośrednictwem interfejsu online VisionLink operator floty ma dostęp do informacji o lokalizacji, godzinach pracy, zużyciu paliwa, wydajności, czasie bezczynności itp.

 

HYUNDAI

Hyundai HX220AL to maszyna zaprojektowana z myślą o zwiększeniu wytrzymałości, wydłużeniu niezawodnego działania, zmniejszeniu kosztów paliwa, co przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji. Solidna konstrukcja maszyny i osprzęt radzą sobie świetnie nawet w wyjątkowo trudnych warunkach pracy. Masa robocza modelu HX220AL wynosi 22.280 kg. Koparkę gąsienicową napędza sterowany elektronicznie silnik wysokoprężny marki Cummins  B6.7, który spełnia najsurowsze przepisy dotyczące środowiska, wymogi normy Stage V. Jednostka dysponuje mocą całkowitą 156 KM (116 kW) przy 2200 obr./min.

 

JCB

Firma JCB opracowała nowe koparki 150X, 210X, 220X, dla globalnego rynku budowlanego. Posiadają: o 15 proc. większą kabinę ze zintegrowaną konstrukcją chroniącą operatora w przypadku przewrócenia maszyny (ROPS), zapewniającą zmniejszone poziomy hałasu oraz drgań; o 200 mm szerszą górną część konstrukcji, umożliwiającą lepsze wykorzystanie przestrzeni; centralnie umieszczony główny wysięgnik w celu zwiększenia precyzji kopania oraz trwałości; intuicyjnie i ergonomicznie zaprojektowaną kabinę z prostym interfejsem użytkownika; zoptymalizowany układ hydrauliczny oparty na komponentach najnowszej generacji w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Dużo uwagi poświęcono środowisku pracy operatora. Kabina jest nową konstrukcją, wykorzystywaną w całym asortymencie serii X.   

 

KOMATSU  

Komatsu PC 210 (w wersji standardowej PC210-11 i z systemem 3D – PC210LCi-11) to maszyna w której na pierwszym miejscu postawiono kwestie związane z bezpieczeństwem i wydajnością. Zużycie paliwa jest niższe o 6 proc. w porównaniu do poprzedniej wersji. Rozbudowano funkcje zarządzania pracą silnika, układ dopasowania obrotów silnika z pompą hydrauliczną oraz sprzęgłem wentylatora gwarantują wydajność i precyzję. Do dyspozycji operatora jest kilka trybów pracy, w tym tryb ekonomiczny - programowalny i pozwalający na zrównoważenie mocy i zużycia paliwa, zależnie od wymagań miejsca pracy. Obsługę ułatwia KOMTRAX, bezprzewodowy system monitorowania (mobilna komunikacja 3G; rozbudowane dane oraz raporty robocze). Elementami Intelligent Machine Control są: system automatycznego sterowanie kopaniem w czasie rzeczywistym; inteligentny monitor dotykowy, jak również łyżka Komatsu z automatycznym nachyleniem.

 

LIEBHERR

Aby spełnić wymagania dotyczące emisji na rynku europejskim, koparka R 918 jest teraz dostępna w wersji Stage V i Tier 4 Final, zastępując R 918 Stage IV i Tier 4 Final. Maszyna waży 19,5-22,6,5 t. Silnik dysponuje mocą 163KM (120kW). Łyżki mają poj. 0,55-1,15 m.sześc. Długą żywotność części i zwiększoną produktywność ma zapewnić m.in. automatyczny układ centralnego smarowania. Solidne podwozie z ramą X jest łatwe do zabezpieczenia dzięki zintegrowanym oczkom (dostępne różne kombinacje podwozia). Producent zwraca uwagę na panoramiczną widoczność i kamerę z tyłu (dla zwiększenia bezpieczeństwa), a także na podnoszona konsolę ułatwiającą dostęp do kabiny. Prawe okno i przednią szybę  wykonano z przyciemnianego, laminowanego szkła. Łatwość konserwacji wynika m.in. z koncepcji obsługi z poziomu gruntu (m.in. poziom oleju silnikowego i dysza wlewowa). Zastosowano  zawór odcinający hydrauliczny wylot zbiornika.

 

LIUGONG

LiuGong 936E to maszyna radząca sobie nawet w najcięższych warunkach. To m.in. zasługa ramienia w kształcie litery X, wykonanego z wysoce wytrzymałej stali. Model wyposażono w długą osłonę i system gąsienic zapewniający większą stabilność. Nadwozie oparto na wzmocnionej ramie w kształcie litery H, dzięki temu wysięgnik można było zamontować dokładnie w środkowej części maszyny (większa wytrzymałość na obciążenia działające na osprzęt roboczy). Duża powierzchnia przeszklenia w połączeniu z tylną kamerą gwarantuje odpowiednia widoczność. Operator ma do dyspozycji sześć trybów roboczych. Zwiększony przepływ hydrauliczny i wyższa prędkość obrotu umożliwiają skrócenie o 12 proc. cyklu realizacji takich zadań jak ładowanie, pogłębianie wykopów i rowów oraz zasypywanie, w porównaniu do poprzedniego modelu.

 

VOLVO

Volvo EC200E to ważąca 20 t maszyna, swą specyfikacją plasująca się między modelami EC220E i EC180E. Nadaje się do zastosowań wewnątrzzakładowych, a jednocześnie  uzupełnia flotę pojazdów na wynajem, sprawdzi się m.in. na placach budów, a także podczas instalacji mediów czy budowie dróg. Nowoczesny silnik jest zgodny z najbardziej wyśrubowanymi normami emisji spalin. Silnik Volvo D4 spełnia wymogi normy Stage V, a zoptymalizowano go tak, aby operatorzy mogli w pełni wykorzystywać potencjał koparki EC200E - moc, niskie zużycie paliwa i niezawodność niezbędne do skutecznego wykonywania różnych zadań. Głowica uchylnoobrotowa Steelwrist  może być fabrycznie wyposażona w układ sterowania i wielofunkcyjne dźwignie.

T&M nr 9/2020

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE