Siła i spryt

Kluczowym walorem koparko-ładowarek jest ich uniwersalność. Potrafią zastąpić w miejscy pracy kilka maszyn.

 

Dzięki nim można zracjonalizować przebieg prac, obniżyć koszty. Są odpowiednie zarówno dla przedsiębiorstw robót drogowych, zakładów użyteczności publicznej, wykonawców robót ziemnych jak i dla firm realizujących zadania w obrębie zatłoczonych miast.

         Koparko-ładowarki stosowane są do kopania, czy zasypywania rowów, ale też np. do przeładunku materiałów. W istocie mogą być używane przy wyburzeniach i wykonywaniu wykopów, przy kształtowaniu krajobrazu oraz przy rozbijaniu asfaltu i nawierzchni. Owej wielofunkcyjności sprzyja oferta wyspecjalizowanego osprzętu, np. lemieszy wychylnych, świderów, czy chwytaków hydraulicznych.

 

Kluczowa jest wydajność 

W rodzinie CAT jest maszyna 444F2 o maksymalnej mocy eksploatacyjnej 11,5t, napędzana Dieslem o mocy 70 kW (przy 2,2 tys.obr./min.). To jednostka ze sterowaniem elektronicznym, turbosprężarką i chłodnicą międzystopniową. Wzmocniony tylny most napędowy wyposażono w hamulce z samoczynną regulacją luzu zainstalowane na półosiach wejściowych zwolnic, blokadę mechanizmu różnicowego i zwolnice. Układ hydrauliczny bazuje na pompie o przepływie 163 l/min. Ciśnienie w układzie koparkowym jest identyczne jak w ładowarkowym i wynosi 250 bar. Zastosowano pompę osiowo-tłokową o zmiennym wydatku.

W CASE 580 ST zastosowano silnik o poj. 3,4 l (produkt FPT). Układ poboru powietrza z odśrodkowym separatorem pyłów wydłuża okres między kolejnymi czyszczeniami, 16 zaworów zapewniać ma zarządzanie poborem powietrza, wyższe turbulencje i w rezultacie, optymalne spalanie. Kolektor dolotowy oraz tłoki są odporne na wysokie turbulencje, a układ wtrysku Common Rail ma zapewniać odpowiednią  mieszankę paliwowo-powietrzną oraz większą wydajność spalania. Elektronicznie sterowana przepustnica spalin (zawór „waste-gate”) daje natychmiastową reakcję silnika i skrócenie czasu opóźnienia załączenia się turbosprężarki. Wentylator chłodnicy ze sprzęgłem wiskotycznym odpowiada za właściwą temperaturę pracy silnika, którego moc nie jest marnowana, gdy nie zachodzi potrzeba dodatkowej wentylacji chłodnicy. Funkcja elektronicznego wyłączania silnika kontroluje najbardziej krytyczne parametry robocze jednostki i przekładni, automatycznie wyłącza silnik, jeśli określony parametr jest poniżej wcześniej zdefiniowanej lub bezpiecznej wartości progowej (ciśnienie oleju w silniku, ciśnienie płynu chłodzącego silnik, temperatura oleju przekładniowego).

Z racji swej wydajności cenione są też maszyny Komatsu, w tym WB93R-8. Masa eksploatacyjna wynosi 8,13 t. a poj. standardowej łyżki ładowarkowej to 1,03 m.sześc. Dostawca nowych maszyn zwraca uwagę na funkcje i korzyści WB93R-8 zwiększające wydajność. Są wśród nich: silnik zgodny z normami dotyczącymi zmniejszenia emisji spalin EU Stage IV; zintegrowany system SCR redukujący emisję spalin Nox utylizowaną przez AdBlue;. wiskotyczne sprzęgło wentylatora silnika (redukcja hałasu, redukcja zużycia paliwa), jak również na tryb pracy E-mode. Wśród elementów z zakresu bezpieczeństwa są: awaryjny wyłącznik silnika, alarm zapięcia pasa bezpieczeństwa. Tłumik wydechu zamocowano z boku, co poprawia operatorowi widoczność. Zarządzanie ułatwia Komtrax  Step 1+ - bezprzewodowy system monitorujący Komatsu 3G, monitorujący kluczowe elementy informując o ich działaniu. Chodzi m.in. o raporty poziomu i zużycia paliwa czy AdBlue.

Na 60-letnią tradycję w tworzeniu tego rodzaju maszyn powołują się dostawcy koparko-ładowarek Mecalac. Posiadają modele w wersjach z centralnych mocowaniem i przesuwem bocznym (rozwiązanie do każdego zastosowania). Maszyny są produkowane w Wielkiej Brytanii, tam też powstają kolejne innowacje. Dostawy zwracają uwagę m.in. na wysoki prześwit nad podłożem umożliwiający pracę w trudnym terenie, a także na podwójne pompy zębate i zamknięty układ hydrauliczny (większa moc). Inteligentny układ hydrauliczny typu inloader ma zapewniać automatyczne sterowanie podwójną pompą zębatą, skutkując ograniczeniem „apetytu” na paliwo. TLB 870 to maszyna stworzona z myślą wypożyczalniach sprzętu budowlanego. Oferuje m.in. nowe ramię ładowarki, unikalny dach kabiny oraz oświetlenie LED. Silnik dysponuje mocą 74 KM. Osprzęt stanowić mogą np. widły do palet (kopanie, rozprowadzanie, ładowanie, chwytanie, dozowanie, unoszenie, zgarnianie). Maszyny można używać też jako zamiatarki. Poj. łyżki to 0,58 m.sześc. a maksymalna  szerokość 2,75 m.

Dobre opinie towarzyszą też maszynom MST 642-644 Plus. Wysoką produktywność oraz niskie zużycie paliwa ma zagwarantować zastosowanie pompy hydraulicznej wielotłoczkowej i zaworu podziału przepływu. Serię 6 cechuje też duża siła wyrywania na osprzęcie ładowarkowym, spełnia też wymagania operatorów pod względem wysokości obrotu łyżki i możliwości załadunku ciężarówek. Łyżka ładowarkowa wykonana ze stali Hardox ma relatywnie dużą pojemność (1,2 m.sześc.).

 

Chcą pracować komfortowo

         Na komfort pracy zwracają uwagę m.in. dostawcy maszyn MST 642-644 PLUS. Dotyczy np. obsługi osprzętu. Chodzi np. o lemiesz wychylny, który może być w szybki i prosty sposób zamontowany na ramieniu. Hydrauliczny świder to przykładowy osprzęt, który można zamontować na tylnym ramieniu. Hydrauliczny przesuw boczny jest sterowany bezpośrednio z kabiny operatora, umożliwia przesunięcie wysięgnika w prawo lub w lewo. Chwytaki hydrauliczne z pojedynczym lub podwójnym uchwytem umożliwiają podnoszenie i układanie dowolnej wielkości kłód. Wszystko to można sprawnie i szybko wymieniać z wykorzystaniem szybkozłącza na ramieniu koparki. Do koparko-ładowarki MST dopasowano też młoty hydrauliczne. W MST 642-644 PLUS zwraca uwagę też unowocześnione wnętrze kabiny, system klimatyzacji, wygodny fotel, układ kierowniczy i panel sterowania. Podstawowe cechy kabiny MST serii 6: kolumna kierownicy o regulowanym pochyleniu i wysokości, fotel z zawieszeniem mechanicznym, łagodzący zmęczenie operatora podczas długich godzin pracy, radioodtwarzacz CD/MP3, cyfrowy wyświetlacz, hydrauliczna blokada wysięgnika, funkcja hydraulicznego przesuwu bocznego (opcja).

Mecalac TLB 870 poza standardowym osprzętem oferuje również zestaw  elementów dodatkowych. Szybkozłącze ładowarki w wersji automatycznej pozwala na zmianę łyżki z poziomu kabiny. Obsługuje różnego rodzaju łyżki (także konkurencyjne). Dostępna jest wersja mechaniczna.

CASE promuje unikatową konstrukcję ramienia koparkowego „Extendahoe”, z zewnętrzną częścią wysuwaną. Dzięki temu elementy ramienia przy kontakcie z glebą są cały czas chronione przed uderzeniami i odkładaniem się na nich zanieczyszczeń. Wygięty wysięgnik zwiększa zdolność kopania i sprawia, że łatwiej załadować ciężarówkę. Uniwersalne szybkozłącze umożliwia instalację na siłowniku obrotu nie tylko tradycyjnych łyżek CASE, lecz również łyżek innych producentów koparek. Firma wzbogaciła też ofertę konfiguracji części koparkowych, wprowadzając nową konstrukcję wysięgnika i ramienia o tzw. geometrii typu „In-Line”, w której siłowniki umieszczono w jednej linii, jeden za drugim, a wysuwana jest wewnętrzna części ramienia koparkowego. System amortyzacji ramion ładowarkowych Auto Ride Control sprawia, że maszyna mniej podskakuje podczas jazdy po nierównym terenie. Aby utrzymać przyczepność w najtrudniejszym terenie, przedni most oferuje wychył po 11 st. w każdą ze stron góra-dół, co dodatkowo zwiększa retencję materiału w łyżce ładowarkowej, a tym samym pomaga zapewnić wysoką produktywność. W maszynach CASE 580 ST, 590 ST, 695ST postawiono na łatwość obsługi. Bagnet poziomu oleju oraz filtry są łatwo dostępne z lewej strony. Maska otwierana do przodu zapewnia operatorowi pełen dostęp do podzespołów silnika. Elastyczna osłona chłodnicy zapobiega uszkodzeniom, jeśli maszyna uderzy w przeszkodę z prędkością do 5 km/h. 

Dostawcy maszyny CAT 444F2 zwracają uwagę np. na duży, przejrzysty wyświetlacz w kabinie, a także na amortyzowane pneumatycznie siedzenie. Zapewniają, że w stosunku do starszych modeli o 40 proc. poprawiono widoczność, dzięki płaskim szybom i układowi wydechowemu zainstalowanemu z boku kabiny. Wszystkie funkcje znajdują się w zasięgu ręki operatora. Okna są uchylne, a kierownica regulowana pionowo i opcjonalnie wysuwana. Sterowanie ruchem do przodu/do tyłu wbudowano w element sterujący ładowarki, co dodatkowo zwiększa wygodę pracy. Kabinę wyposażono w zaprojektowane na nowo stopnie. Dolny stopień zawieszono na mocowaniach elastycznych, dzięki czemu nie jest narażony na uszkodzenie przez odpady. Maszyny z serii F2 mogą być wyposażone w radio z systemem Bluetooth, ułatwiającym komunikację. System zabezpieczający z klawiaturą zapewnia dodatkową ochronę maszyny, a dostępne technologie komunikacji przez sieć telefonii komórkowej lub kanały satelitarne umożliwiają wykorzystywanie systemu telematycznego ProductLink do śledzenia lokalizacji i parametrów roboczych maszyny.

Podobne walory akcentują dostawcy Komatsu WB93R-8, wspominając np. o  wielofunkcyjnym, 7-calowym kolorowym panelu LCD o wysokiej rozdzielczości z bieżącym rejestrem zużycia paliwa, czy nowej pokrywie silnika (lepsza widoczność).    

 

CHARAKTERYSTYKI WYBRANYCH KOPARKO-ŁADOWAREK

CASE 

W koparko-ładowarkach CASE 580 ST, 590 ST, 695ST zwraca uwagę relatywnie niewielka wysokość  transportowa, dzięki nachodzącym na siebie siłownikom części koparkowej. Model 580ST mierzy mniej niż 3,5 m wysokości, a modele 590ST i 695ST niecałe 3,7 m. Silniki spełnia normy Tier 4 interim, automatyczny system amortyzacji ramion ładowarkowych, szybkie ustawianie wysięgnika koparki oraz dostępność manualnej bądź automatycznej skrzyni biegów wpływają na zużycie paliwa i małą emisję spalin, wysoki komfort operatora, dużą siłę zrywającą i udźwigi. Wymianę osprzętu ułatwia zintegrowane szybkozłącze w ramieniu koparkowym. Zęby na końcówce ramienia zapewniają odpowiednie utrzymywanie materiału, szczególnie podczas umiejscawiania rur czy wydobywania głazów.

 

CAT

CAT 444F2 to maszyna o maksymalnej masie całkowitej wynoszącej 11,5 t. Wyposażono ją w fabryczny silnik z systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w układzie oczyszczania spalin. W pobliżu katalizatora tego układu spaliny wchodzą w reakcję ze specjalnie dobraną mieszanką mocznika i wody. Napęd przenoszony jest poprzez przekładnię Power Shuttle. Maszyny, ze sterowaniem pilotowym są wyposażone w wielopozycyjne elementy sterujące koparki, które operatorzy mogą ustawiać w optymalnie dobranym położeniu, aby nie męczyć się podczas pracy i pracować wydajniej. Element sterujący ruchem do przodu/do tyłu jest wbudowany w element sterujący ładowarki, co zwiększa wygodę pracy. System zabezpieczający z klawiaturą zwiększa ochronę maszyny, a technologie komunikacji przez sieć telefonii komórkowej lub kanały satelitarne umożliwiają wykorzystywanie systemu telematycznego ProductLink do śledzenia lokalizacji i parametrów roboczych.

 

JCB

         JCB ma w ofercie m.in. innowacyjną maszynę 3CX Compact. Możliwość zamocowania osprzętu do koparko-ładowarki, od minikoparki i ładowarki ze sterowaniem burtowym pozwala 3CX Compact na pracę z szerokim asortymentem osprzętu i narzędzi ręcznych. Przepływ hydrauliczny wynosi 100 l/min, w połączeniu ze standardowymi dżojstikami zapewniać ma operatorowi wyjątkową łatwość obsługi. Dwukierunkowy przepływ pomocniczy (do 75 l/min) umożliwia zastosowanie szerokiego zakresu osprzętu hydraulicznego, w tym także wiertnic. Maszyna 3CX Compact jest dostępna z dwoma długościami ramienia z tyłu, w wersji stałej lub rozsuwanej. Wysokość załadunku wynosi 2,98 m, maksymalny zasięg w przód sięga 1,1 m.

 

KOMATSU

Koparko-ładowarka Komatsu WB93R-8 jest nowoczesną maszyną o masie eksploatacyjnej wynoszącej 8,13 t, a napędzaną silnikiem spełniającym normy dotyczące emisji spalin EU Stage IV. Zintegrowany system SCR redukuje emisję spalin (Nox) utylizowaną przez AdBlue. Jednostka dysponuje ponad 100-konną mocą maksymalną . Wśród nowych elementów zwiększających komfort pracy jest wielofunkcyjny 7-calowy kolorowy panel LCD o wysokiej rozdzielczości z bieżącym rejestrem zużycia paliwa. Monitorowanie maszyn ułatwia bezprzewodowy system Komtrax. Obok możliwości monitorowania pracy maszyny i oszczędzania paliwa oraz energii, ułatwia obsługę techniczną urządzeń, a tym samym pozwala  wydłużyć żywotność maszyny (informuje np. jakie problemy mogą pojawić się podczas przeglądu okresowego).

 

MECALAC

Maszyny Mecalac są produkowane w nowoczesnym zakładzie w Wielkiej Brytanii. Producent posiada modele w wersjach z centralnych mocowaniem i przesuwem bocznym. Wysoki prześwit nad podłożem umożliwia pracę w trudnym terenie. Zwracają uwagę ergonomiczne elementy sterujące, a także wygodny dostęp do poszczególnych elementów przy przeprowadzaniu czynności konserwacyjnych. Podwójne pompy zębate i zamknięty układ hydrauliczny zapewniają większą moc. Model TLB870 stworzono z myślą wypożyczalniach sprzętu budowlanego. Konstrukcja oferuje m.in. zupełnie nowe ramię ładowarki, unikatowy dach kabiny oraz oświetlenie LED. Silnik dysponuje mocą 102 KM, spełniając przepisy w zakresie emisji spalin bez konieczności stosowania filtra cząstek stałych czy AdBlue. Inteligentny i wydajny układ hydrauliczny typu inloader zapewnia automatyczne sterowanie podwójną pompą zębatą, skutkując lepszą oszczędnością paliwa i kontrolą nad maszyną.

 

MST

W sprzedawanych w Polsce przez AMAGO, maszynach MST 642-644 PLUS (masa odpowiednio: 8,84 oraz 9,24 t) wysoką produktywność oraz niskie zużycie paliwa ma zagwarantować m.in. wielotłoczkowa pompa hydrauliczna wielotłoczkowej i zawór podziału przepływu. Ten ostatni (dzielnik przepływu) umożliwia wykonywanie kilku operacji jednocześnie oraz odpowiednią kontrolę niezależnie od umiejętności operatora. Gdy system nie wymaga większego przepływu do zasilania osprzętu koparkowego, generuje wystarczający przepływ dla układu napędowego zapewniając należytą przyczepność oraz niskie zużycie paliwa. Łyżka ładowarkowa wykonana ze stali Hardox ma relatywnie dużą pojemność (1,2 m.sześc.). Elementami wyposażenia standardowego są: łyżka ładowarkowa 4 w 1; szybkozłącze hydrauliczne; widły; ramie teleskopowe; instalacja pod młot; klimatyzacja.

T&M nr 10/2019

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE