Z łyżką na budowę

Średniej wielkości koparki gąsienicowe to podstawowe maszyny na wielu placach budów.

 

Producenci zgodnie komunikują, że nowe modele są uniwersalnymi maszynami, o zwiększonej wydajności, zużywającymi mniej paliwa, mniej zanieczyszczającymi środowisko i zapewniającymi wyższy komfort obsługi niż koparki poprzednich generacji.

Segment koparek gąsienicowych średniej wielkości to bodaj najważniejsza część rynku maszyn budowlanych. Co rusz pojawiają się na nim nowe modele. W rankingach sprzedażowych, tak w przypadku maszyn nowych, jak i „z drugiej ręki” brylują te same marki co w krajach Europy Zachodniej.

 

Siła i wydajność

W maszynach Cat 320 na wydajność rzutują m.in. technologie Cat GRADE z 2D, Grade Assist i Payload. Wszystkie należą do standardowego wyposażenia fabrycznego. Producent zapewnia, że koparka zużywa nawet o 25 proc. mniej paliwa niż poprzednik. 4,4-litwory silnik może pracować na biodieslu. Zaawansowany układ hydrauliczny ma zapewniać równowagę między mocą i sprawnością przy zachowaniu kontroli potrzebnej do dokładnego kopania. Funkcja SmartBoom umożliwia swobodne przemieszczanie wysięgnika w górę i w dół bez używania przepływu pompy, operator może skoncentrować się na pracy ramieniem i łyżką.

Koparki CASE CX210D I CX250D pozwalają zarządzać energią tak, by  zużycie było relatywnie niewielkie. Wynika to z pięciu kluczowych funkcji: regulacji momentu obrotowego, regulacji ciśnienia w obwodzie podnoszenia wysięgnika, regulacji ciśnienia obrotu, regulacji skoku szpuli, jak również systemu  „Idle” (automat obniża obroty silnika po 5 sekundach bezruchu dżojstików).

Jednym z atutów maszyn Volvo ECR jest natomiast zintegrowany system trybów pracy, obejmujący tryb G4 (wpływa na zużycie paliwa i wydajność maszyny). Można wybrać najodpowiedniejszy tryb pracy dla wykonywanego zadania: I (jałowy), F (precyzyjny), G (ogólny), H (ciężki) i P (maksymalna moc).

W przypadku maszyny KOMATSU PC 210 LCi-11 użyteczność wynika m.in. z zastosowania regulowanej funkcji automatycznego wyłączania silnika oraz technologii oszczędzania paliwa. Z kolei producent maszyn LiuGong 922E i 925E zwraca uwagę m.in. na nowoczesny silnik (QSB6.7) wykorzystujący chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR) i technologię AdBlue, czego dopełnienie stanowi opatentowana przez Cummins turbosprężarka VGTTM regulująca przepływ powietrza dostarczanego do silnika, jak również zaawansowany układ hydrauliczny (przepływ optymalizuje pracę głównego zaworu sterującego i cylindrów). Dostawca mówi też o solidności konstrukcji, zastosowaniu grubych elementów ze stali o wysokiej odporności na rozciąganie. Konstrukcję nadwozia wzmacnia dwuteownik w przekrojach poprzecznych (równomierny rozkład masy i większa stabilność).

W przypadku maszyn JCB 150X, 210X, 220X na wydajność pracy wpływa m.in. centralne umieszczenie głównego wysięgnika, co zwiększa precyzję kopania oraz trwałość, jak również zoptymalizowany układ hydrauliczny. Cykle robocze są krótsze, a siła skrawania większa.

Dostawca koparek marki ATLAS akcentuje natomiast układ hydrauliczny wspomagany systemem Load Sensing. Operator jest w stanie dostosować możliwości maszyny do aktualnych potrzeb. Zastosowano dwie wysokowydajne pompy tłokowe o regulowanym obciążeniu granicznym. Wspomaga je dwuobwodowy układ positive control, który zmniejsza zużycie paliwa oraz straty hydrauliczne. Dwa dwustopniowe silniki jazdy napędzają gąsienice. Wspierane są bezobsługowymi rolkami gąsienicy (redukują zużycie sprzętu). Dostępne są standardowe łyżki oraz chwytaki, jak i bardziej specjalistyczne osprzęty w postaci chwytaków sortujących, młotów czy nożyc. Na podobne walory zwracają uwagę projektanci maszyn SANY podkreślając, że optymalizacja systemu hydraulicznego (dopasowanie między mocą silnika a mocą pompy głównej) potrafi zredukować spalanie o 10 proc. Krzyżowa konstrukcja podwozia X-BEAM ma wpływ na wytrzymałość. Ogniwa gąsienicowe wzmocniono dodatkowo żebrami, co sprawia, że podwozie jest stabilne i odporne na wstrząsy, szczególnie w przypadku pracy na trudnym terenie.

Specjalnie z myślą o pracy w ciasnych przestrzeniach miejskich (tylny zasięg to jedynie 1,85 m) stworzono koparkę Liebherr R 920 Compact Litronic. Można ją łatwo dostosować do innych prac dzięki szerokiej gamie akcesoriów. Aby spełnić wymagania dotyczące emisji spalin na rynku europejskim, R920 jest teraz dostępna w fazie V (zastąpiła R920 w wersji IV). R 920 posiada liczne opcje wyposażenia, np. podwozie w formie X. Istnieją też różnorodne możliwości połączenia podwozia i lemiesza poziomującego. Zastosowano gąsienice B60 (płytka gąsienicy 3-ścieżkowa 600 mm, 46 ogniw), a także jednoczęściowe prowadzenie łańcucha. Maszyna o masie operacyjnej 18,75-21,9 t może pracować z łyżkami o poj. 0,3 - 0,95 m.sześc.

 

Użyteczna technika 

GRADE z 2D, Grade Assist i Payload to rozwiązania koparki Cat 320. Ten ostatni, dzięki ważeniu w ruchu i szacowaniu ładunku w czasie rzeczywistym bez obracania pozwala zwiększyć efektywność ładowania. Ułatwia to śledzenie codziennej wydajności, w tym masy załadowanej na ciężarówki oraz liczbę załadunków/cykli. Kalibracja trwa kilka minut. Product Link jest z kolei standardową funkcją, która za pośrednictwem interfejsu online VisionLink udostępnia na żądanie lokalizację, godziny pracy, zużycie paliwa, wydajność, czas bezczynności, kody diagnostyczne i inne dane maszyny, pomagając podnieść efektywność w miejscu pracy i obniżyć koszty eksploatacji.

W koparkach LiuGong zastosowano tzw. inteligentną regulację mocy. Intelligent Power Control (IPC) dostarcza optymalną moc, zapewniając „przy okazji” odpowiednią wydajność bez marnowania paliwa. Wspomagany komputerowo IPC korzysta z układów mechanicznych, elektrycznych i hydraulicznych.

Dostawcy maszyn KOMATSU PC 210 LCi-11 zachęcają do zainteresowania bezprzewodowym systemem monitorowania Komtrax (mobilna komunikacja 3G; wbudowana antena komunikacyjna; rozbudowane dane oraz raporty robocze), a także Intelligent Machine Control (inteligentne sterowanie maszyną).

W koparkach Atlas wprowadzono jako standard regulację nacisku oraz trzy użyteczne opcje do wyboru. Pierwsza to sterowanie komfortowe, czyli ustawienie z poziomu kabiny przepływu i ciśnienia oleju do różnych osprzętów roboczych. Drugą jest obrót chwytakiem z wydatkiem do 100 l/min. Trzecia funkcja szybkozłącze hydrauliczne z możliwością podłączenia na ciśnienie sterowane lub wysokie ciśnienie.

 

A co z komfortem?

Użytkownicy maszyn coraz bardziej zwracają uwagę na komfort, bezpieczeństwo i łatwość obsługi. W przypadku koparek Volvo owa łatwość dotyczyć ma wszystkich elementów interfejsu człowiek-maszyna, w tym elementów sterowania (dżojstiki, dźwignie jazdy), klawiatury i monitora. W porównaniu z wcześniejszymi modelami zmniejszono liczbę przełączników, zastosowano ekran LCD, wyświetlający informacje o statusie maszyny. Wyposażenie do zasilania osprzętu to różnego typu szybkozłącza, ale też gamę instalacji hydraulicznych z możliwością programowania przepływu i ciśnienia oleju dla kilkudziesięciu narzędzi. 

Za komfortową uchodzi kabina maszyny Liebherr R920. Stworzono klimatyzowane i przestronne miejsce pracy. Dotykowy ekran HD jest zainstalowany bezpośrednio wewnątrz kabiny, kierowca może otrzymać informacje, które są mu potrzebne w trakcie wykonywania operacji. Szybę przednią (dwuczęściowa, podnoszona) wykonano z bezpiecznego szkła klejonego. Konstruktor przewidział wyjście awaryjne przez tylną szybę. System telematyczny LiDAT dostarcza informacje dotyczące lokalizacji oraz obsługi maszyn (pozycjonowanie maszyn, okresy eksploatacji i użytkowania, zużycie paliwa, a także szczegółowe dane  o interwałach serwisowych).

Dostawca koparek Cat 320 przekonuje, że maszyna ma nawet o 15 proc. niższe koszty konserwacji od poprzednika (oszczędność obliczona dla 12 tys. motogodzin.). Komfortowi eksploatacji sprzyja to, że codzienną obsługę wykonuje się z poziomu podłoża, monitor w kabinie koparki pozwala śledzić czas eksploatacji filtra i okresy międzyserwisowe. Moduł Cat Clean Emissions nie wymaga konserwacji. Zsynchronizowana wymiana wszystkich filtrów ma miejsce co 500 godzin, a trwałość filtra na wlocie powietrza wraz z filtrem wstępnym szacuje się na 1000 godzin (wzrost o 100 proc. w porównaniu z poprzednio stosowanym filtrem). Łatwości obsługi sprzyja też np. uruchamianie silnika za pomocą przycisku, klucza zbliżeniowego Bluetooth, aplikacji na smartfona lub unikatowej funkcji identyfikatora operatora. Szybką nawigację umożliwia standardowy ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości o przekątnej 203 mm (8 cali). Drugi monitor o przekątnej ekranu 254 mm (10 cali) jest dostępny z systemem zaawansowanej kontroli nachylenia.  

W serii nowych maszyn marki JCB znacząco zwiększono kabinę. Poziom hałasu w kabinie JCB 220X wynosi 67dB (o 4 dB mniej od maszyn poprzedniej generacji). Dźwignie serwomechanizmów zamontowano na konsolach foteli, dlatego poruszają się razem z operatorem, natomiast kabina spoczywa na czterech gumowo-hydraulicznych elementach zawieszenia, co ma zapewniać lepszą izolację od wstrząsów i drgań. Po prawej stronie kabiny znajduje się nowy, podwieszany układ sterowania.Wszystkie przełączniki i urządzenia sterujące zebrano w jednym, zamontowanym na fotelu zespole. Dostęp do monitora odbywa się poprzez obrotowy sterownik.

Również dostawca maszyn SANY zwraca uwagę na szerokie pole widzenia operatora (kabiny o panoramicznej widoczności). Producent stawia na łatwość w utrzymaniu, tworząc możliwie proste elementy konstrukcyjne. Dzięki specjalnej konstrukcji, poszczególne elementy można serwisować z poziomu gruntu.  

 

CHARAKTERYSTYKI WYBRANYCH KOPAREK GĄSIENICOWYCH

 

ATLAS

Koparki gąsienicowe marki ATLAS (autoryzowanym dilerem w Polsce jest Atlas Poland z siedzibą w Rumi) to maszyny stworzone do działania w każdych warunkach: przy pracach wyburzeniowych, wykopach, pracach drogowych czy na składach materiałów. Konstrukcję podwozia oparto na literze X. Ekonomiczną i szybką pracę zapewnia układ hydrauliczny wspomagany systemem Load Sensing. Umożliwia optymalizację zadań koparki, dzięki czemu operator jest w stanie dostosować jej możliwości do aktualnych potrzeb. Standardem jest regulacja nacisku oraz trzy użyteczne opcje. Pierwsza to sterowanie komfortowe, czyli ustawienie z poziomu kabiny przepływu i ciśnienia oleju do różnych osprzętów roboczych. Drugą jest obrót chwytakiem z wydatkiem do 100 l/min. Trzecia funkcja szybkozłącze hydrauliczne z możliwością podłączenia na ciśnienie sterowane lub wysokie ciśnienie.

 

CASE

CASE 180D to jedna z serii nowych koparek, napędzana 4-cylindrową jednostką wysokoprężną Isuzu z doładowaniem). Zastosowano bezobsługowe rozwiązanie SCR, które nie wymaga stosowania filtra cząstek stałych i regeneracji. Zbiornik AdBlue wymaga napełniania co piąte tankowanie paliwa. W układzie hydraulicznym wykorzystano elektronicznie sterowane pompy, a także system automatycznego zwiększania mocy. Standardowo stosowany jest wysięgnik pojedynczy (5,15 m), ramię ma 2,6 m długości. Podwozie bazuje na 600-milometrowych gąsienicach. Nieco większa jest maszyna CASE 210D o masie 22,4 t, o zasięgu ramienia wynoszącym 9,9 m i głębokości kopania 6,65 m. Maszyny Case zaopatrywane są funkcje oszczędzania energii. Dostępny jest też system telematyczny SiteWatch, pozwalający śledzić flotę i optymalizować jej wykorzystanie. 

 

CATERPILLAR

Swą wydajność koparka Cat 320 zapewnia łatwym w użyciu technologiom, takim jak Cat GRADE z 2D, Grade Assist i Payload. Wszystkie należą do standardowego wyposażenia fabrycznego służącego zwiększeniu efektywności operatora nawet o 45 proc. System 2D można rozbudować do konfiguracji Cat GRADE z zaawansowaną funkcją 3D. Dzięki ważeniu (Cat Payload) w ruchu i szacowaniu ładunku w czasie rzeczywistym bez obracania można zwiększyć efektywność ładowania, jak również śledzić swoją codzienną wydajność, w tym docelowe masy załadowane na ciężarówki oraz liczbę załadunków/cykli. Za pośrednictwem interfejsu online VisionLink operator floty ma dostęp do informacji o lokalizacji, godzinach pracy, zużyciu paliwa, wydajności, czasie bezczynności itp.

 

JCB

Firma JCB opracowała nowe koparki 150X, 210X, 220X, pierwsze modele z nowej generacji maszyn gąsienicowych JCB dla globalnego rynku budowlanego. Posiadają: o 15 proc. większą kabinę ze zintegrowaną konstrukcją chroniącą operatora w przypadku przewrócenia maszyny (ROPS), zapewniającą zmniejszone poziomy hałasu oraz drgań; o 200 mm szerszą górną część konstrukcji, umożliwiającą lepsze wykorzystanie przestrzeni; centralnie umieszczony główny wysięgnik w celu zwiększenia precyzji kopania oraz trwałości; intuicyjnie i ergonomicznie zaprojektowaną kabinę z prostym interfejsem użytkownika; zoptymalizowany układ hydrauliczny oparty na komponentach najnowszej generacji w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Dużo uwagi poświęcono środowisku pracy operatora. Kabina posiada całkowicie nową konstrukcję, która będzie wykorzystywana w całym asortymencie serii X. Jest o 100 mm dłuższa, a jej szerokość wynosi metr.  

 

KOMATSU  

KOMATSU PC 210 LCi-11 to maszyna w której na pierwszym miejscu postawiono kwestie związane z bezpieczeństwem i wydajnością. Zastosowano system monitorowania otoczenia KomVision, jak również system rozpoznawania pozycji neutralnej. Do dyspozycji jest kilka trybów pracy: pełnej mocy, podnoszenia, odspajania, ekonomiczny, osprzętu – pełna moc, osprzętu – ekonomiczny. Tryb ekonomiczny jest programowalny i pozwala na zrównoważenie mocy i zużycia paliwa, zależnie od wymagań miejsca pracy. Przepływ oleju zasilającego osprzęty robocze reguluje się bezpośrednio na  panoramicznym ekranie monitora. Obsługę ułatwia KOMTRAX, bezprzewodowy system monitorowania Komatsu (mobilna komunikacja 3G; wbudowana antena komunikacyjna; rozbudowane dane oraz raporty robocze). Elementami Intelligent Machine Control (inteligentne sterowanie maszyną) są: system automatycznego sterowanie kopaniem w czasie rzeczywistym; inteligentny monitor dotykowy, jak również łyżka Komatsu z automatycznym nachyleniem.

 

LIEBHERR

         R 920 Compact Litronic jest teraz dostępna w fazie V, zastępując obecną kompaktową koparkę R920 w wersji IV. Rozwój tej koparki umożliwił zintegrowanie wielu nowych funkcji. Nowy silnik Liebherr (V etap), to 150-konna jednostka z katalizatorem utleniającym olej napędowy (DOC), układem SCR, filtrem cząstek stałych (DPF) i bez zaworu EGR. Do dyspozycji jest szeroki wybór reflektorów halogenowych i LED, będących elementami zestawu zwiększającego komfort i bezpieczeństwo. Zastosowano w pełni zautomatyzowany, centralny układ smarowania. Maszyna porusza się na podwoziu NLC 2000 mm, zastosowano jednoczęściowe prowadzenie łańcucha.  Elementem wyposażenia jest 5-metrowy wysięgnik typu monoblok. Waga operacyjna to 18,75 - 21,9 t. Poj. łyżki 0,3 - 0,95 m.sześc. Monitorowania ułatwia system LiDAT .

 

LIUGONG 

LiuGong 922E jest maszyną o masie eksploatacyjnej 22,8 t, napędzaną silnikiem wysokoprężnym o mocy 162 KM. Pojemność łyżki 0,9 - 1,3 m.sześc. Wszystkie maszyny serii E wyposażone są w silniki marki Cummins spełniające wymogi normy Tier4F/EU Stage 4. Silnik wykorzystuje chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR) i technologię AdBlue, czego dopełnienie stanowi opatentowana przez Cummins turbosprężarka o zmiennej geometrii. Wzmocnione podwozie z ramą X wyposażono w osiem rolek dolnych i dwie rolki górne z każdej strony, co gwarantuje stabilność maszyny na nierównym podłożu. Zaawansowany system kontroli elektronicznej IPC (Intelligent Power Control) pozwala na sprawne i efektywne zarządzanie funkcjami maszyny oraz oszczędność paliwa. Nieco większa jest maszyna LiuGong 925E, napędzana 175-konnym silnikiem. Stosowane są łyżki o poj. 1,1 – 1,6 m.sześc.

W zaawansowanym układzie hydraulicznym koparek LiuGong, negatywny przepływ układu hydraulicznego optymalizuje pracę głównego zaworu sterującego i poprawia zmaksymalizowanie czasu cyklu cylindrow. Dzięki mocniejszemu wysięgnikowi i większej sile odspajania i podnoszenia łyżki, a także większemu przepływowi hydraulicznemu, większej prędkości obrotu i poprawionym czasom realizacji cyklu, koparka z łatwością podoła każdemu zadaniu w każdym terenie.  

 

SANY

Producent koparek marki SANY przeznacza rocznie 5 proc. przychodów na badania i innowacje, stawiając na nieustanny rozwój swoich maszyn. Koparki hydrauliczne projektowane są w taki sposób, aby można było nimi pracować w najcięższych warunkach. Optymalizacja systemu hydraulicznego w postaci dopasowania między mocą silnika a mocą pompy głównej sprawia, że jest on w stanie zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10 proc. Koparki gąsienicowe SANY wyposażone są w silnik spełniające normy emisji spalin EU Stage V. Dzięki zastosowaniu krzyżowej konstrukcji podwozia X-BEAM maszyny są bardzo wytrzymałe i trwałe. Płyty gąsienicowe wyprodukowano z stopów metali o najwyższej jakości, a ogniwa gąsienicowe dodatkowo wzmocniono. Producent stawia na łatwość w utrzymaniu, tworząc możliwie proste elementy konstrukcyjne. Optymalizacji czasu i kosztów serwisu sprzyja m.in. to, że maszyny  bezpiecznie serwisować nawet z poziomu gruntu.

 

VOLVO

Volvo EC160E to koparka, w której zastosowano szereg funkcji, sprzyjających m.in. zapewnieniu odpowiedniej wydajności. Masa eksploatacyjna maszyny wynosi 16,4 - 20,9 t. Moc maksymalna fabrycznej jednostki napędowej Volvo to 150 KM. Łyżka może mieć poj. 0,3 - 0,96 m.sześc. Volvo ECR235E to z kolei jedna z maszyn serii ECR, której cechą jest kompaktowa budowa, sprawiająca że promień obrotu nadwozia mieści się praktycznie w szerokości podwozia maszyny (promień zataczania przeciwwagi wynosi 1810 mm). Zastosowane w modelach ECR nadwozie, wyposażone w żeliwną przeciwwagę oraz podwozie w kształcie litery X z bardzo wytrzymałej stali zostały wzmocnione, a dodatkowe płyty osłonowe zapobiegają uszkodzeniu spodu maszyny. Wyposażenie do zasilania narzędzi roboczych to różnego typu szybkozłącza, jak również instalacje hydrauliczne z możliwością programowania przepływu i ciśnienia oleju dla dwudziestu typów narzędzi roboczych oraz lemiesz do spychania, jak również wysięgniki. Masa robocza maszyny to 24-26 t.

T&M nr 9/2019

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE