Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Nowoczesność użytkowa

Place budów to ich naturalne środowisko, ale ładowarki pracują także w  innych miejscach.

 

Dostawcy maszyn podkreślają, jak ważne jest optymalne dopasowanie sprzętu do potrzeb przyszłych użytkowników, tworzenie maszyn specjalnie przygotowanych do danej aplikacji. Nierzadko kluczowe jest zaopatrzenie maszyny np. wysięgnik dźwigowy, czasem przydaje się tzw. wersja arktyczna (pozwala pracować w wyjątkowo niskich temperaturach).

Dzięki dodatkowemu wyposażeniu ładowarki można przystosować do wielu zadań. To ważne zwłaszcza gdy następuje spowolnienie inwestycji budowlanych, a szczególnie tych związanych z drogami. Praktyka pokazuje, że wówczas wzrasta udział takich odbiorców ładowarek jak rolnicy, zakłady komunalne, czy firmy zajmujące się recyklingiem. W istocie bowiem współczesne ładowarki traktowane być mogą jako swoiste nośniki osprzętu, pozwalającego na wykonywanie różnych czynności.

 

Napęd zoptymalizowany

Jeśli chodzi o napęd to ma być nowocześnie i… ekonomicznie. Maszynę Doosan DL420-5 CVT wyposażono w tzw. zmienną skrzynię biegów, która może przełączać się między przekładnią hydrostatyczną, a automatyczną w oparciu o prędkość silnika. Przy niższych prędkościach obrotowych maszyna wykorzystuje hydrostatyczną część CVT. Gdy obroty silnika wzrosną, transmisja przechodzi w tryb automatyczny (konstruktorzy Doosana twierdzą, że przekładnie hydrostatyczne są bardziej wydajne przy niższych prędkościach obrotowych, podczas gdy automatyczna skrzynia biegów są bardziej wydajne przy wyższych prędkościach). To wszystko ma zwiększać wydajność szczególnie podczas realizacji trudnych zadań. O tym, w jakim trybie pracuje maszyna operator jest informowany specjalnym wskaźnikiem w kabinie.    

         Dostawcy maszyny CAT 972 M XE przekonują, że również silnik Cat® C9.3 ACERT™ może z jednej strony zapewnić doskonałą wydajność, a z drugiej wcale nie rujnuje kieszeni użytkownika olbrzymim „apetytem na paliwo”. Wszystko dzięki zastosowaniu odpowiedniego interfejsu i łatwiejszej obsługi maszyny. Zintegrowana przekładnia bezstopniowa ma zapewniać maksymalną i ciągłą moc przy optymalnych prędkościach. Niezależne od prędkości silnika sterowanie zespołem napędowym z możliwością odzyskiwania energii poprawia wydajność i oszczędność paliwa. Zastosowano tarczowe blokady mechanizmu różnicowego przednich kół.  

Podobne walory akcentują dostawy maszyn Hyundai (HL 965 i HL970). Dobre rezultaty daje stosowanie dżojstika sterowania wysięgnikiem, łyżką i trzecim przewodem hydraulicznym. Monitor dotykowy i regulatory elektrohydrauliczne pozwalają sterować, poprzez ekran dotykowy nowymi funkcjami, takimi jak „łagodne zatrzymanie”, czy „tryb blokowania wysięgnika łyżki”. Wszystkie modele z serii HL900 są standardowo wyposażane w układ ważący (dokładność +/- 1 proc.), oferujący automatyczne i ręczne ustawienia umożliwiające monitorowanie pojedynczych i łącznych mas obciążeń łyżki. Pomiary są wyświetlane na wielofunkcyjnym ekranie w kabinie, a cały proces monitorowania obciążenia można np. wykorzystać do zarządzania produkcją.

O ok. 15 proc. paliwa mniej od swojej poprzedniczki zużywa natomiast maszyna Volvo L150H. Wszystko dzięki zaawansowanej konstrukcji silnika z przekładniami OptiShift drugiej generacji i udoskonalonym suchym hamulcem postojowym. Aby zwiększyć produktywność maszynę wyposażono też w nowy zmiennik momentu obrotowego.

 

Wydajność i bezpieczeństwo

W CAT 972 M XE stosowane są łyżki z serii Performance mające szerszą gardziel i profilowane płyty boczne, co odpowiada za lepsze utrzymywanie materiału (współczynnik napełnienia). Opcjonalna konfiguracja ładowarki ma zapewniać nieco większe możliwości przeładunku luźnego kruszywa. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to zwraca uwagę dostęp do kabiny z szerokimi drzwiami, opcja zdalnego otwierania drzwi i stopnie przypominające schody. Monitorowanie, zarządzanie i usprawnianie przebiegu prac to domena technologii Cat Connect. Z jednej strony właściciel ma  zdalny dostęp do danych w celu monitorowania stanu maszyny, jej użycia i lokalizacji (Cat LINK; VisionLink®), z drugiej zintegrowana kamera widoku wstecznego zwiększa widoczność za maszyną i poziom bezpieczeństwa (Cat DETECT). Z kolei Cat PAYLOAD z opcjonalnym układem Cat Production Measurement 2.0 odpowiada za precyzyjne ważenie ładunku podczas jazdy, co pozwala operatorom na bardziej dokładną i wydajną pracę.

W przypadku Volvo L150 LH system dynamicznego ważenia ładunku, o dokładności ±2 proc. (Load Assist) współpracuje z ekranem Volvo Co-Pilot i umożliwia monitorowanie ilości transportowanego materiału, ułatwiając sprawną realizację zleceń. Przydaje się też mechanizm równoległego prowadzenia osprzętu roboczego typu TP (Torque Parallel) zapewniający odpowiednią siłę odspajania i precyzyjne równoległe prowadzenie łyżki w całym zakresie jej ruchu, co ma szczególne znaczenie w trudniejszych pracach.

W przypadku maszyny Hyundai HL 965 sprawdza się natomiast system audionawigacyjny (Infotainment) usprawniający pracę. Ładowarka HL965 na bieżąco pokazuje operatorowi informacje o stanie maszyny. Ta funkcja jest ważna podczas pracy w trudnych warunkach, umożliwiając poprawę wydajności. 
Siedmiocalowy dotykowy monitor panoramiczny przypomina wyświetlacz smartfona, jest większy od poprzednich modeli. System audio, w którego skład wchodzi również radio, może być obsługiwany w trybie profilu Bluetooth „wolne ręce”, a wbudowany mikrofon umożliwia operatorowi bezpieczne odbieranie i nawiązywanie połączeń w kabinie. System audionawigacyjny obsługuje też funkcję Miracast, która łączy się przez Wi-Fi ze smartfonem operatora i umożliwia korzystanie z funkcji smartfona na dużym ekranie, w tym z nawigacji, przeglądarki internetowej, odtwarzacza wideo i audio.

 

Wygoda być musi

CAT 972 M XE zbiera dobre opinie również z racji łatwości obsługi. Sterowanie dżojstikiem E-H z mechanizmem wymuszonego sprzężenia zwrotnego zapewnia precyzyjne sterowanie i znacznie zmniejsza zmęczenie rąk operatora. Dostawcy zwracają uwagę na intuicyjne w obsłudze elementy sterujące i wielofunkcyjny ekran dotykowy, jak również na układ kontroli jazdy z dwoma akumulatorami (odpowiedni komfort jazdy i redukcja wibracji kabiny). Z kolei łatwość obsługi wynika m.in. z zastosowania jednoczęściowej odchylanej pokrywy silnika i tylnych drzwi; jak również centralnych punktów serwisowych układu hydraulicznego i elektrycznego przyspieszających i ułatwiających dostęp. Opcjonalny, w pełni zintegrowany układ smarowania Cat odpowiada za pełne monitorowanie systemu i widoczne wyniki testów diagnostycznych.

Łatwość serwisowania w Volvo L150H wynika m.in. z tego, że kabinę można odchylić pod kątem 30 albo 70 st., a pokrywa silnika jest unoszona i opuszczana elektrycznie. Dzięki wskaźnikom zużycia okładzin hamulcowych zamontowanych przy każdym kole, można niezbędną wymianę zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem.  

Ładowarki HL 965 i 970 marki Hyundai mają kabiny większe o ok. 10 proc. niż maszyny poprzedniej generacji. Dzięki zastosowaniu najnowszej technologii redukcji hałasu kabina jest dźwiękoszczelna. Dźwignia zintegrowanego regulatora elektrohydraulicznego ma ułatwiać operatorowi obsługę osprzętu. I w tym przypadku łatwość konserwacji wynika m.in. z zastosowania elektrycznie przesuwanej pokrywy silnika. Wystarczy naciśnięcie przełącznika, aby uzyskać pełny dostęp do przedziału silnika. Maszyny z serii HL są wyposażone w duże filtry powietrza, układ automatycznego usuwania pyłu i opcjonalny trzystopniowy filtr wstępny powietrza wlotowego, co wydłuża czas eksploatacji oraz trwałość filtra powietrza.  

                                                                               

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH ŁADOWAREK KOŁOWYCH 20-25 T

CAT

W ładowarce kołowej 972M XE zastosowano sprawdzone technologie, z wieloma nowych rozwiązaniami. Do napędu służy Silnik Cat® C9.3 ACERT™. Technologia XE zapewnia zużycie paliwa niższe nawet o 25 proc. w porównaniu ze standardową konfiguracją serii M i o 35 proc. w porównaniu ze standardową konfiguracją serii K. Przekładnia bezstopniowa Cat i osie pozwalają na pracę w bardzo trudnych warunkach. Pełnoprzepływowy układ filtracji hydraulicznej z dodatkową pętlą filtracyjną zwiększa wytrzymałość układu hydraulicznego i trwałość podzespołów. Łatwe w załadunku łyżki z serii Performance mają szerszą gardziel i profilowane płyty boczne, co zapewnia lepsze utrzymywanie materiału (współczynnik napełnienia).

 

DOOSAN

DL420-5 CVT to pierwsza maszyna marki Doosan wyposażona w zmienną skrzynię biegów, mogącą przełączać się między hydrostatyczną, a  automatyczną skrzynią w oparciu o prędkość silnika. Do napędy maszyny sosowany jest ponad 300-konny silnik wysokoprężny. Oferuje tryby pracy standardowej i ekonomicznej oraz system automatycznego wyłączania (w zakresie od 3 do 60 minut). W wyposażeniu standardowym dostępny jest automatyczny system smarowania czy mechanizm różnicowy o zmniejszonym poślizgu. Wszystkie ładowarki kołowe Doosan nowej generacji posiadają pompy z układem wykrywania obciążenia, w których osiowa pompa tłokowa o zmiennej pojemności reguluje przepływ, dostosowując jego wielkość do danej pracy. Układ zapewnia również lepszą siłę trakcyjną podczas ładowania materiałów.

 

HYUNDAI

Hundai HL 965 to maszyna zaprojektowana z myślą o zwiększeniu wytrzymałości, wydłużeniu niezawodnego działania, zmniejszeniu kosztów obsługi i zwiększeniu wydajności. Do jej produkcji wykorzystano sprawdzone podzespoły i systemy od wiodących producentów OEM, a także stal najwyższej jakości. Masa robocza modelu HL965 wynosi 20100 kg. Ładowarkę napędza sterowany elektronicznie silnik wysokoprężny Cummins QSL9, spełniający wymogi normy Stage IV, o mocy całkowitej 272 KM (200 kW) przy 2100 obr./min. Model HL965 ma także większą ładowność. Maksymalny udźwig mostu wynosi 44000 kg z przodu i 35000 kg z tyłu przy standardowych oponach 23,5 R25, L3. 

 

VOLVO

Volvo L150H jest bardziej wydajna i produktywna, a przy tym działa inteligentniej niż jej poprzedniczki z serii G. Zużywa nawet o 15 proc. mniej paliwa dzięki zaawansowanej konstrukcji silnika z przekładniami OptiShift drugiej generacji i udoskonalonym suchym hamulcem postojowym. Aby zwiększyć produktywność (o ok. 10 proc.) ładowarkę wyposażono w skrzynię biegów o zmienionych przełożeniach oraz nowy zmiennik momentu obrotowego. Load Assist to system dynamicznego ważenia ładunku o dokładności ±2% (współpracuje z ekranem Volvo Co-Pilot i umożliwia monitorowanie ilości transportowanego materiału, ułatwiając sprawną, dobrze zorganizowaną realizację zleceń). Jest też mechanizm równoległego prowadzenia osprzętu roboczego typu TP (Torque Parallel).

T&M nr 7-8/2019

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE