Historia
2 generacja samochodów i przekładni
Tczewska Fabryka Przekładni Samochodowych przygotowała własne skrzynie biegów, ale ostatecznie uruchomiła produkcję licencyjnych przekładni niemieckiej firmy ZF.
Od ciągników do ciężarówek
Tczewski zakład mechaniczny zaczynał od wspomagania żuławskich rolników, ale w połowie lat 60. został jedynym w Polsce producentem skrzyń biegów do samochodów ciężarowych i autobusów.
Siedem pożarów na VII Zjazd Partii
We wrześniu 1975 roku spalił się Centralny Dom Dziecka, znany również jako Smyk, dwa dni później zgorzał most Łazienkowski.
Przejściówka, nie do zastąpienia
Star 28 pojawił się jako model przejściowy na 3 lata, ale pozostał w produkcji ponad dwie dekady i został najpopularniejszym modelem marki.
Czarne lata Starachowic
Najczarniejszym okresem starachowickiej fabryki było pierwsze pięć lat po zmianach ustrojowych w 1989 roku.
Eksportowy przebój Ursusa
Ciężkie ciągniki polsko-czechosłowackiej konstrukcji okazały się bardzo udanymi maszynami, które szybko podbiły zagraniczne rynki.
Kolumbowie rocznik 20 i ich ciągnik
Wychowankowie II RP opracowali jeden z najlepszych ciągników, który na europejskich rynkach zapewnił Ursusowi oraz Zetorowi mocną pozycję w klasie ciężkich ciągników.
Kabina przejściowa
Pierwsza skonstruowana w Starachowicach kabina kierowcy była przejściowa i miała zapewnić kierowcom minimum wygody, a fabryce pozwoliła uniknąć krytyki związków zawodowych.
Stary z łódzkiej oficyny przy Piotrkowskiej
Przez 13 lat w Łodzi działało starachowickie biuro konstrukcyjne. Powstał w nim Star 200, który jeszcze w latach 90. stał się podstawą do opracowania ostatnich modeli marki.
Chłopaki, musicie być lepsi od Jelcza
Star uczestniczył w rajdzie Paryż-Dakar tylko raz i pokonał całą trasę morderczej imprezy, choć dwie dwuosobowe załogi w Starach 266 znalazły się poza limitem czasu.
Dżentelmen jezdni z epoki PRL
Unikalny w skali kraju konkurs „Dżentelmen Jezdni” pomógł zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych.
Rolnicze ciężarówki ze strajków
Rolnicze ciężarówki ze Starachowic miały ułatwić rolnictwu PRL zwiększenie plonów. W produkcji przetrwały ponad dekadę.
Zmotoryzowana Warszawa
Pierwszym polskim miastem, w którym pojawił się samochód była Warszawa, tu pojawiły się pierwsze w Polsce autobusy miejskie i światła uliczne, a także tutaj od dekad są największe korki.
Całe pułki kierowców
Władze PRL rozbudowywały transport drogowy, aby zapewnić wojsku logistyczne wsparcie podczas wojny.
„Pokojowy” Kamaz
Rosyjskie wojsko na Ukrainie masowo używa Kamazów w wersjach transportowych i bojowych.
Jajecznica ze szczypiorkiem
Sanocka Fabryka Wagonów przygotowała konkurencyjny wobec warszawskiego prototyp autobusu z samonośną karoserią i silnikiem z tyłu.
Star dla całego RWPG
Specjalizacja produkcji miała zapewnić krajom RWPG lepszą jakość i dostępność wyrobów przemysłowych, w tym samochodów.
Chłodnie z Mielca
Mielecka Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego opanowała produkcję samochodowych chłodni.
Spodek wylądował w Kielcach
Wtedy, gdy trudno było kupić materiały i zdobyć ekipy budowlane, a wiele inwestycji rząd zawiesił, PKS Kielce wzniosło unikalny, ale zarazem praktyczny dworzec autobusowy. szak.
Klęska stalinowskiego współzawodnictwa
Pomimo partyjnej agitacji i terroru, zubożone społeczeństwo nie chciało bić produkcyjnych rekordów.
Więcej artykułów…
Strona 1 z 5