Polski Berliet

Francuscy konstruktorzy zaprojektowali Polskiego Berlieta, czyli PR 110U, w rekordowym czasie niecałych dwóch lat. Znacznie dłużej trwało przygotowanie produkcji tego modelu. Pierwsze dwa seryjne Jelcze PR 110U wyjechały z Jelczańskich Zakładów Samochodowych 14 września 1976 roku. Do końca miesiąca zakład wyprodukował łącznie 10 takich autobusów, zwanych polskimi Berlietami. Wszystkie trafiły do Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Warszawie, które od maja 1976 roku testowały pięć PR 110U. Do jesieni przejechały po 50 tys. km, uzyskując współczynnik gotowości technicznej 0,823.

 

 

Czytaj więcej...

Okazyjny autobus

Dwudrzwiowy autobus Berliet PR100 był dla Jelcza przejściowym modelem, który razem z magnetofonem Grundig i maluchem stał się symbolem gierkowskiej epoki.

Czytaj więcej...

Muzeum Jelczy

Koncepcyjny miejski Jelcz 039 był pierwszym autobusem marki z kratownicowym, samonośnym nadwoziem, powietrznym resorowaniem oraz niezależnym zawieszeniem przednich kół.

Czytaj więcej...

Blaszana katastrofa

Sanocka Fabryka Autobusów z sukcesem przeszła z produkcji karoserii drewnianych na całkowicie stalowe.

Czytaj więcej...

Konstruktor, który zaryzykował

Autobus San H01 z samonośnym nadwoziem o konstrukcji wręgowo-powłokowej był jednym z największych dokonań inżynierskich powojennej polskiej motoryzacji.

Czytaj więcej...

Samochód nowej generacji

Jelcz 022 był ostatnim pożarniczym modelem Jelcza z podwoziem polskiej produkcji.  Należał do ostatniej generacji całkowicie polskich samochodów pożarniczych.

Czytaj więcej...

Rówieśnik Syreny

Równolegle do prac nad Syreną, konstruktorzy przygotowywali nowego Stara. Miał on mniej szczęścia niż samochód osobowy i nie wszedł do produkcji.

Czytaj więcej...

Pierwsza przejściówka ze Starachowic

Starachowicka fabryka nie zdołała przejść z produkcji Stara 20 bezpośrednio do Stara 25 i z konieczności przygotowała model pośredni, nazwany Star 21.

Czytaj więcej...

Kryzysowe ciągniki z demobilu

W biednych latach 80. budownictwo nie mogło liczyć na dostawy nowych ciągników balastowych.

Czytaj więcej...

Autobusowe ambulanse

W razie wojny w krajach Układu Warszawskiego autobusy przewidziane były do przewozu rannych.

Czytaj więcej...

Zunifikowane autobusy

Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego podzieliło produkcję autobusów pomiędzy Autosan i Jelcz przyjmując jako kryterium długość autobusów.      

Czytaj więcej...

Sanocki bestseller

Autosan H9 był najpopularniejszym polskim autobusem w historii zarówno przemysłu motoryzacyjnego jak i przewoźników.

Czytaj więcej...

Gomułkowskie autoransportery

W latach sześćdziesiątych rząd przygotowywał rozwój przemysłu motoryzacyjnego oraz specjalistycznego transportu. W tym okresie powstały pierwsze w Polsce autotransportery.

Czytaj więcej...

Samochód dla budowlanki

Zbudowany w 1959 roku Star 3W25 był pierwszą polską wywrotką trójstronną, jednak pozostał tylko prototypem.

Czytaj więcej...

Wyścigowe Stary

Stary 200, uważane przez kierowców za szybkie, startowały w wyścigach ciężarówek. Ulokowały się w środku stawki, ale z braku funduszy pojawiły się tylko w trzech wyścigach.

Czytaj więcej...

Samochody nowego właściciela

Ostatnia generacja szosowych Starów montowana była w Starachowicach oraz Austrii i pozostawała w ofercie do 2008 roku.

Czytaj więcej...

Terenowy Star na wymiar

Dzięki stworzeniu w latach 90 grupy zakupowej przez Zakłady Energetyczne, lekkie terenowe Stary 744E stały się podstawowym samochodem brygad energetyków.

Czytaj więcej...

Ostatni Star ze Starachowic

Ze Starami wykorzystującymi części MAN, kierownictwo starachowickiej fabryki i jej pracownicy wiązali duże nadzieje.

Czytaj więcej...

Jedenastka ze Starachowic

Star 1142, choć lubiany przez kierowców, był spóźniony o dziesięć lat w stosunku do potrzeb rynku i zakończył linię rozwojową najcięższych pojazdów marki z własnymi silnikami.

Czytaj więcej...

Mała gwiazdeczka

Najmniejszy model Stara jako pierwszy wprowadził kilka nowych rozwiązań do starachowickiej marki i choć nie uratował jej istnienia, pozwolił przetrwać najgorszy okres tuż po transformacji ustrojowej.

Czytaj więcej...