Żurawie samojezdne

Mobilni siłacze. Na rynku żurawi, zarówno wieżowych jak i samobieżnych od kilku lat obserwuje się ożywienie.

Potwierdzają to nasi rozmówcy w polskich, i zagranicznych firmach sprzedających i wynajmujących taki sprzęt. Producenci wprowadzają nowe modele. Coraz większa ich efektywność wynika z zastosowania najnowocześniejszych technologii. Kupuje się też więcej maszyn używanych, w dużej części sprowadzanych z zagranicy. Dla przykładu, w holenderskiej firmie handlującej używanym sprzętem Polacy pytają najczęściej o dźwigi Liebherra, ale kupują również maszyny innych marek, o różnym tonażu, głównie samochodowe. Alternatywą dla żurawi używanych renomowanych marek są nowe, niedrogie, marek zdobywających dopiero rynek. Coraz lepiej radzą sobie w tym towarzystwie takie firmy jak XCMGEuropa czy Kamaz.

 

Grove, Liebherr, Palfinger, XCMG...

Wśród oferowanych na naszym rynku żurawi uwagę zwraca m.in. gama maszyn Grove. Od maja 2014 r. wyłącznym dystrybutorem żurawi tej marki w Polsce jest INTRAC Polska. Szacuje się, że w naszym kraju eksploatuje się  obecnie ponad 200 dźwigów tej marki.

Marka Grove, która jest zależna od Manitowoc Crane Group, jest wiodącym producentem dźwigów samojezdnych na całym świecie. Gama produktów obejmuje dźwigi: przemysłowo-terenowe, terenowe, samochodowe oraz przemysłowe o udźwigu od 30 do 400 t. Żurawie szosowo-terenowe o udźwigu od 40 (GMK2035E) do 450 t (GMK7450) – przeznaczone do poruszania się zarówno po drogach jak i w ciężkim terenie produkowane są w fabryce w Niemczech i we Włoszech. Żurawie terenowe o udźwigu od 30 (RT530E-2) do 135 t (RT9150E) – typowe, pozwalające na poruszanie się w bardzo ciężkich warunkach terenowych, jak również przydatne wszędzie tam, gdzie wymagana jest maszyna o kompaktowej budowie produkowane są w Stanach Zjednoczonych i tez we Włoszech.

Przykładem żurawia terenowego Grove jest RT550E (udźwig 45 t),  wyposażony w 39-metrowy wysięgnik i układ CCS (Crane Control System), pozwalający na wybór optymalnej konfiguracji dla wykonania założonej pracy. Olbrzymim, 48-metrowym wysięgnikiem dysponuje samojezdna maszyna LTM 1060-3.1 marki Liebherr. Dzięki kompaktowym wymiarom pojazd trójosiowy może manewrować w ciasnych miejscach (podwozie o długości 9,44 m ma 2,55 m szerokości). Sześcioczęściowy wysięgnik jest wysuwany za pomocą systemu teleskopowego Telematik. Dzięki składanemu wierzchołkowi o długościach od 9,5 m do 16 m maszyna uzyskuje wysokość podnoszenia do 63 m oraz wysięg do 48 m. Składany wierzchołek może być zabudowywany z pochyleniem 20 lub 40 st. Komfort sterowania uzyskano m.in. dzięki Load Sensing i LICCON2. W układzie hydraulicznym, elektryczne sterowanie Load Sensing zapewnia precyzyjne wykonywanie ruchów roboczych - można wykonywać jednocześnie do czterech ruchów. LICCON2 zapewnia dodatkowo możliwość stworzenia zdalnego układu sterowania.

Samojezdny żuraw wieżowy MK 88 marki Liebherr jest połączeniem mobilności żurawia samojezdnego z zaletami żurawia wieżowego. MK 88 to koncepcja rozwinięta specjalnie dla szerokiego spektrum zastosowań. Nadaje się m. in: na place budowy w centrach miast, do prac prowadzonych nocą i budownictwa z prefabrykatów, do prac na dachach, jak i montażu kolektorów słonecznych, urządzeń wentylacyjnych lub prac przy renowacji dachów. Udźwig maksymalny wynosi 8 t,  udźwig na końcu wysięgnika 1,85 t (2,05 t z dodatkowym balastem). 45-metrowy wysięgnik podnosi na nominalną wysokość 17,9 m. Wieża teleskopowa ma nieco ponad 20 m wysokości. Maszyna waży 48 t. MK 88 może być obsługiwana przez jedną osobę. Liebherr oferuje stałe wsparcie techniczne i możliwość diagnozowania żurawia dzięki usłudze Tele-serwis.

Sprzedawane przez Graco żurawie marki Palfinger to m.in. PK 34002-SH. Maksymalny udźwig żurawia wynosi 10 t, jego maksymalny zasięg poziomy  z wysięgnikiem podstawowym to 23,1 m, a maksymalny zasięg poziomy przy zastosowaniu bocianka (fly-jib) - 29,2 m. Dwukrotnie mocniejszy (udźwig ponad 21 t) ma Palfinger PK 65002-SH, dysponuje on maksymalnym zasięgiem poziomym z wysięgnikiem podstawowym 24,9 m. W obu przypadkach nieograniczony jest zakres obrotu. Żurawie te należą do najnowszej serii SH, którą charakteryzuje uruchamiany automatycznie system SUPER HPLS,   zwiększający udźwig o 20 % dzięki spowolnieniu ruchów pracy maszyny. Dodatkowo żurawie te posiadają nowej generacji PALTRONIC 150 - elektroniczny system monitorowania pracy żurawia, sterowany radiowo z kolorowym wielofunkcyjnym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym.           Użytkownicy żurawi Palfingera podkreślają rolę bezobsługowego systemu teleskopowania wysięgnika i prowadnic cylindrów (skraca czas obsługi maszyny i zmniejsza koszty jej utrzymania). Jest też Soft Stop - system łagodnego dobiegu siłowników ramienia głównego i zginanego oraz RTC – system pozwalający na złożenie żurawia do pozycji transportowej z liną rozpiętą na żurawiu oraz SRC – system automatycznej regulacji długości liny wciągarki zapewniający stałą odległość zblocza  hakowego od głowicy linowej na żurawiu. Producent chwali się też systemem sterownia radiowego Palcom P7 z ergonomiczną konsolą sterowniczą. Kolorowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny 4,1 cala z powłoką transflektywną ma być czytelny nawet przy ekstremalnych warunkach oświetlenia.

Wśród cech wyróżniających dźwig XCMG RT70E konstruktorzy  wymieniają m.in. kilka trybów układu kierowniczego: niezależnego sterowania przedniego mostu, promienia skrętu, kroczenia kraba i niezależnego sterowania tylnego mostu. Pięciosekcyjny wysięgnik teleskopowy o czworokątnym przekroju zbudowano ze stalowych płyt o wysokiej wytrzymałości. Układ obrotu z planetarną przekładnią redukcyjną i stałym hamulcem typu zamkniętego posiada funkcję swobodnego ślizgu. Dwa siłowniki mechanizmu teleskopowego oraz teleskopowy układ lin zapewniają gładkie składanie i rozkładanie wysięgnika. Zastosowano napęd hydrauliczny, zarówno dla podwozia jak i nadbudowy. Prędkość każdego mechanizmu może być zmieniana bezstopniowo. Udźwig żurawia sięga 70 t, a zasięg przekracza 43 m (dodatkowo przedłużka 10 m i 18,5 m). Do napędu służy diesel marki Cummins.

 

Z zabezpieczeniami

Żurawie wyposażane są w coraz bardziej zaawansowane technicznie zabezpieczenia. Dla przykładu, żuraw XCMG RT70E zaopatrzono  m.in. we wskaźnik momentu obciążenia LMI z funkcją błędów, ogranicznik opuszczania, ogranicznik wysokości, wiatromierz, układ sworzni stabilizatorów i wskaźnik poziomowania. Wskaźnik momentu obciążenia dostarcza operatorowi informacji o długości i kącie wysięgnika, wysokości przedłużki, promieniu roboczym, nominalnym obciążeniu i całkowitym ciężarze ładunku. System Iflex oblicza wartość momentu obciążenia na podstawie pomiarów składowych sił. Gdy przekroczony zostaje dozwolony bezpieczny zakres pracy, LMI wysyła sygnał ostrzegawczy do wyświetlacza LCD i sygnał kontrolny do jednostki centralnej, ostrzegając operatora o zagrożeniu.

Istotną rolę ma do odegrania balast. W LTM 1060-3.1 Liebherra, przy ciężarze całkowitym 36 t i 12 t obciążenia osi uwzględniono 5,5 t balastu, zwalniacz elektromagnetyczny, napęd 6 x 6 oraz zblocze hakowe. W zależności od wyposażenia żurawia i wymaganego załadunku przewożony balast może ważyć 3,7 t, 4,3 t, 4,9 t lub 5,5 t. W celu zwiększenia udźwigu dostępny jest balast dodatkowy (7,3 t), czyli w sumie 60-tonowa maszyna może być użytkowana z maksymalnym balastem 12,8 t.

Wśród najbardziej zaawansowanych technicznie są też maszyny marki Palfinger. Zastosowano w nich układ dwóch dźwigni kolankowych z przeprostem ramienia zginanego o 15 st. (Power Link Plus) zapewniający stały moment udźwigu oraz stałą prędkość haka ładunkowego, niezależnie od położenia ramion wysięgnika w pełnym zakresie roboczym. Super HPLS zwiększa udźwig żurawia o jedną piątą. Załącza się automatycznie, gdy udźwig żurawia jest  bliski maksymalnemu. System zwiększa udźwig, zmniejszając jednocześnie prędkość ruchów roboczych maszyny. Jest też HPSC (High Performance Stability Control), który zabezpiecza pojazd przed  wywróceniem podczas pracy żurawia, a jednocześnie dostosowuje udźwig do aktualnego stopnia rozstawienia podpór. Są też: system łagodnego dobiegu siłowników ramienia głównego i zginanego oraz kolumny obrotu dla położeń skrajnych, a także aktywny system tłumienia drgań wysięgnika oraz elektroniczny system monitorowania pracy Paltonic 150 (wyświetlacz okazuje parametry żurawia oraz jego podpór).

Firma Tadano (produkuje żurawie szosowo-terenowe ATF o udźwigu 40-400 t, terenowe GR o udźwigu 30-80 t i samochodowe HK o udźwigu 40-70 t) stosuje elektronicznie sterowany ogranicznik udźwigu PAT z rozbudowanym systemem zabezpieczeń, wyświetlaniem informacji dodatkowych i układem samodiagnozowania; Lift and Release Adjuster – układ automatycznej korekty kąta pochylenia wysięgnika, minimalizujący zmianę wysięgu (i związany z tym niepożądany poziomy ruch ciężaru), wynikającą z odkształcenia wysięgnika podczas zmiany naprężenia liny przy unoszeniu, jak również przy opuszczaniu ciężaru.

 

Tekst: (MJ/AG)

T&m nr 7-8/2016

 

          

 

 

                                         OBEJRZYJ ONLINE