Naczepy podkontenerowe

Masy ubywa, możliwości rosną. Transport kontenerowy wymaga wszechstronnej wytrzymałości naczep. To trudna branża. Częsty przeładunek musi odbywać się sprawnie, a pojazdy muszą wytrzymywać duże obciążenia.

 

Producenci wprowadzają do konstrukcji takich naczep stal o wysokiej wytrzymałości, stosując wyrafinowane sposoby jej wykrajania, obróbki i spawania. W efekcie uzyskują zmniejszona masę własną pojazdów, zachowując tę samą lub nawet uzyskując większą wytrzymałość w porównaniu do wcześniej konstruowanych modeli.

Wymierne korzyści płynące z obniżenia tej masy to nie tylko szansa na załadowanie ciężkiego kontenera, ale i oszczędności na paliwie. Dobierając wyposażenie, producenci starają się uprościć i ułatwić użytkowanie nawet mniej doświadczonym kierowcom. Ogranicza się liczbę części ruchomych, wymagających ustawień lub smarowania, a także punktów wymagających okresowych przeglądów.

Coraz lepsze są metody zabezpieczania antykorozyjnego podwozi, w tym  metoda KTL, pełne lub częściowe cynkowanie naczep. Coraz częściej daje się nabywcom możliwość dość dowolnego konfigurowania naczep w zależności od czekających je zadań. W wielu przypadkach mogą oni wybierać aluminiowy osprzęt naczepy, czyniąc ją dodatkowo lżejszą. Co prawda aluminiowe elementy wyposażenia są zazwyczaj droższe od stalowych, ale poniesione wydatki zwracają się w postaci bardziej ekonomicznej eksploatacji. Aluminiowe felgi, zbiorniki powietrza czy nogi podporowe podnoszą koszt inwestycji, lecz przynoszą zysk w postaci większych możliwości załadunkowych oraz w oszczędności paliwa.

Oprócz „kontenerówek” w wersji stałej coraz powszechniejsze stają się modele z  rozsuwanym tyłem i/lub przodem, dzięki czemu można nimi przewozić kontenery każdego rozmiaru. Rośnie też, mimo wyższych cen, zainteresowanie nabywców markowymi naczepami wysokiej jakości.

Zakupom nowych naczep sprzyja polityka terminali kontenerowych, które nie wydają przewoźnikom kontenerów w sytuacji, gdy masa własna kontenera z ładunkiem jest większa niż ładowność zestawu wynikająca z dokumentów rejestracyjnych. W praktyce oznacza to, że od dopuszczalnej masy całkowitej zestawu 40 ton odejmowana jest suma masy własnej ciągnika i naczepy. Jeśli wyliczona w ten sposób ładowność zestawu przekracza deklarowaną masę kontenera wraz z ładunkiem, to terminal nie wydaje kontenera na ten zestaw. Aby uniknąć tego typu sytuacji, przewoźnicy kupują nowe, lżejsze naczepy.

 

Fliegl - chemiczna light 20 najlżejsza na rynku!

Fliegl poleca naczepę podkontenerową chemiczną light 20 o masie własnej zaledwie 2.980 kg. Producent zapewnia, że jest to naczepa w swojej kategorii najlżejsza na rynku. Fliegl jako jedyny na rynku osiągnął wagę konstrukcji poniżej 3 ton. Można na niej przewozić kontenery 20-stopowe. Jak wskazuje producent, lekkie podwozie gwarantuje bezpieczny transport niebezpiecznych materiałów, większą rentowność frachtu i korzyści w postaci zmniejszenia kosztów eksploatacji zestawu.

Atrybutem naczep Fliegl'a jest niezawodna rama stalowa - z otworami

nadającymi jej sprężystość i niezwykłą wytrzymałość. Otwory te są odpowiednio przetłaczane i stosowane przez producenta konsekwentnie od 20 lat. Fliegl chwali się, że jako jedyny producent testy z otworami w ramie ma już dawno za sobą, stosuje tylko sprawdzone niezawodne technologie przetłaczania.

W wyposażeniu standardowym jest m.in: rama lakierowana, osie SAF lub BPW, hamulce tarczowe, wanna wychwytowa, tuby do przechowywania węży, markowe opony 385/65 R 22.5 i dodatkowe elementy konieczne do przewozu towarów ADR.

 

Kässbohrer – pojazd multifunkcyjny 

Multifunkcyjna naczepa podkontenerowa Kässbohrer jest polecana nie tylko do transportu kontenerów morskich - jej konstrukcja pozwala transportować wszystkie typy kontenerów, spełniając przy tym najbardziej rygorystyczne normy obowiązujące w Unii Europejskiej.

To uniwersalny pojazd. Naczepa przystosowana jest do przewozu wszystkich typów kontenerów morskich, łącznie z kontenerami 45-stopowymi, a przede wszystkim kontenerów zbiornikowych – silosów i cystern. Umożliwia też transport kontenerów objętych przepisami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych, jako że spełnia wszystkie wytyczne ADR w tym zakresie.

Dzięki zastosowaniu środkowego rozsuwu ramy, naczepy tej marki pozwalają na przewożenie bardzo ciężkich kontenerów 20-stopowych na tylnej części pojazdu, zachowując przy tym odpowiednie obciążenie osi ciągnika siodłowego. Tak załadowany kontener pozwala również na rozładunek bezpośrednio do rampy wyładowczej lub „rękawa”. Takie rozwiązanie poprawia  aerodynamikę całego zestawu. Umiejscowienie kontenera bliżej kabiny ciągnika powoduje mniejsze opory powietrza i tym samym niższe zużycie paliwa.

Zawieszenie SAF z dużymi poduszkami powietrznymi oraz mocna konstrukcja podwozia poprawiają właściwości jezdne i wytrzymałość pojazdu na przeciążenia. Rozwiązania zastosowane w multifunkcyjnej naczepie, dzięki swojej prostocie zapewniają bezawaryjność i pełną elastyczność w wykonywaniu nawet najtrudniejszych zadań transportowych.

Naczepy Kässbohrer  oferuje Timex S.A., generalny importer tej marki w Polsce.

 

Kögel – elastyczna naczepa

Do rodziny Kögel Port należy siedem różnych naczep kontenerowych przeznaczonych dla spedytorów zajmujących się kombinowanym przewozem kontenerów. W zależności od wersji – sztywnej lub z pneumatycznym wysuwem – można przewozić kontenery o długości od 20 do 45 stóp. Są to pojazdy o solidnej konstrukcji, a producent zapewnia, że mają najlepsze wyposażenie seryjne.

Konsola operatorska zapewnia łatwą obsługę w różnych warunkach pogodowych dzięki umieszczeniu z boku, na naczepie. Wyposażenie obejmuje blokadę pneumatyczną. Zamek typu twist-lock umożliwia blokowanie kontenerów ISO – blokada może być sztywna (teleskopowa/z regulacją wysokości) lub w postaci składanego zamka twist-lock. Na życzenie nabywcy dostępny jest Quick-lock - samoczynnie (mechaniczno-automatycznie) blokujący się system zamykający do blokowania kontenerów. W zależności od wersji dostępny jest pneumatyczny wysuw. Siłownik pneumatyczny montowany jest bezpiecznie w wysuwie, aby uniknąć uszkodzeń. W celu tłumienia uderzeń podczas załadunku stosowany jest wysuw na sprężynowanych łożyskach rolkowych. Pojazdy, zgodne z ADR, seryjnie wyposażane są w EBS. Oświetlenie można wybrać w wersji LED – zapewniające trwałość i niskie zużycie energii. Wyposażenie seryjne obejmuje też system zwiększający trakcję podczas ruszania, cztery pary mocowań ładunku do transportu na promie, zamknięty boczny system zabezpieczający. Ładowność naczepy, przy środkowej pozycji kontenera 20-stopowego, sięga 30 t.

 

Opcjonalne wersje produktowe i wyposażenia:

  • Port 20 Tankplex: podwozie kontenera zbiornikowego do transportu 20-, 23- i 25-stopowych kontenerów zbiornikowych, 20-stopowych kontenerów ISO oraz kontenerów wymiennych o długości całkowitej do 7,82 m.
  • Port 40: sztywna naczepa kontenerowa do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, jak również kontenerów 40-stopowych High Cube.
  • Port 40 Simplex: elastyczna naczepa kontenerowa z tylnym wysuwem do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, jak również kontenerów 40-stopowych High Cube.
  • Port 40 Simplex: elastyczna naczepa kontenerowa z tylnym wysuwem do transportu kontenerów 20- (w pozycji środkowej lub tylnej) i 30-stopowych, jak również kontenerów 40-stopowych High Cube.
  • Port 45 Simplex: elastyczna naczepa kontenerowa z tylnym wysuwem do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, jak również kontenerów 40- i 45-stopowych High Cube.
  • Port 45 Duplex: elastyczna naczepa kontenerowa z przednim i tylnym wysuwem do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, jak również kontenerów 40- i 45-stopowych High Cube.
  • Port 40 Multiplex: naczepa kontenerowa z saniami do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, jak również kontenerów 40-stopowych High Cube.
  • Port 45 Multiplex: naczepa kontenerowa z saniami do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, jak również kontenerów 40- i 45-stopowych High Cube.

 

Krone - uniwersalny Box Liner

Naczepy Krone Box Liner konstruowane są w myśl zasady, iż transport kontenerowy wymaga wszechstronnej wytrzymałości takich pojazdów. Są one lekkie (masa własna najlżejszego modelu to ok. 3.050 kg) i wytrzymałe, wyposażane w komponenty znanych producentów. Najwyższe parametry wydajności transportu uzyskiwane są dzięki zastosowaniu specjalnego wyposażenia, takiego jak pneumatyczne wydłużenie tyłu oraz seryjnych komponentów renomowanych producentów.

Zanurzeniowe nakładanie warstwy w procesie kataforezy połączone z lakierowaniem proszkowym w wybranym kolorze zapewnia znakomity wygląd, najwyższą wytrzymałość na uderzenia kamieni, niezawodną ochronę antykorozyiną, gwarantując przez to znakomite warunki eksploatacji. Na przerdzewienie producent udziela 10 lat gwarancji. Konstrukcje spawane podwozia są odporne na ciężkie warunki codziennego transportu, a ładunek jest zabezpieczany atestowanym systemem Multi Safe.

Model Flatneck, Gooseneck, czy też krótka wersja z dwoma lub trzema osiami do transportu 20-stopowych kontenerów – Box Liner dostępny jest w wielu wersjach. Do oferty należy także podwozie uniwersalne, przystosowane do wszystkich rozmiarów kontenerów od 20 do 45 stóp, z krótkim lub długim tunelem lub bez tunelu. Naczepa może także przenosić nakładane skrzynie ładunkowe o długości 13,6 m. We wszystkich trzyosiowych modelach Box Liner dostępny jest zróżnicowany rozstaw osi (1.410/1.310 mm). Wyposażenie obejmuje szereg elementów, jak np. zamki o zmiennej wysokości, solidne odbojniki gumowe oraz inne elementy ułatwiające codzienną eksploatację naczepy.

Od niedawna Krone oferuje oś własnej produkcji - Trailer Achse. To wysokiej jakości podzespół o ograniczonym serwisie (nadal dostępne jest też sprawdzone wyposażenie seryjne innych znanych producentów). Producent, wspólnie z Instytutem Fraunhofera poddał oś Trailer Achse gruntownej kontroli w oparciu o najbardziej rygorystyczne wymagania. W teście długookresowym podzespół z powodzeniem spełnił wszystkie kryteria. Producent udziela pełnej 6-letniej gwarancji bez limitu kilometrów na łożysko i korpus osi. Kompletne naczepy z jednej fabryki - dla użytkowników oznacza to, że w sprawach obsługi technicznej, konserwacji i naprawa mogą konsultować się z jednym tylko partnerem.

Wśród dostępnych modeli naczep tej rodziny występuje Box Liner eLTU5 plus, przeznaczony do transportu kontenerów o rozmiarze od 20 do 45 stóp, który wyposażany jest w pneumatyczny system wydłużania tylnej części naczepy oraz ręcznie sterowany system wydłużania jej przedniej części.

Dwuosiowy model Box Liner został stworzony specjalnie do transportu kontenerów 20 osiowych i jest dostępny w wersji o obciążeniu osi wynoszącym 18 lub 20 ton. Model Box Liner eLU ze sprzęgiem płaskim przeznaczony jest do transportu kontenerów o rozmiarze od 20 do 45 stóp.

Trzyosiowy Box Liner to specjalista w zakresie ciężkich 20-stopowych kontenerów o nacisku na oś 24 lub 27 t. Z kolei typ eLTU4 jest podwoziem wygiętym przeznaczonym do transportu kontenerów o rozmiarze od 20 do 40. Część tylna jest pneumatycznie wysuwana.

Wysuwanie tyłu naczepy odbywa się za pośrednictwem systemu pneumatycznego uruchamianego naciśnięciem przycisku. Panel sterowania pneumatycznego systemu wydłużania tyłu naczepy umieszczony został pomiędzy pierwszą i drugą osią. Ilustracje i symbole wskazują kierowcy właściwe położenie zablokowania. Sprężyny talerzowe zapobiegają zakleszczeniu się wysuwanego na prowadnicach walcowych elementu.

Z kolei Box Liner eLU posiada wydłużenie modułu przedniego ułatwiające dostęp do przyłączy przy transporcie kontenerów o rozmiarze 45 stóp. Łatwa obsługa systemu wydłużania przedniej części nadwozia jest w modelu Box Liner eLTU5 plus możliwa dzięki zastosowaniu centralnego zamka.

Transport kontenerów chłodniczych umożliwia agregat GenSet (do wyboru Carrier lub Thermoking). Agregat GenSet wyposażony jest we własny zbiornik paliwa, dzięki czemu również podczas transportu drogowego łańcuch chłodniczy nie ulega przerwaniu.

 

Lecitrailer - multikontenery

Firma Lecitrailer jest wiodącym producentem naczep podkontenerowych na rynku europejskim, które są produkowane na specjalne zamówienie klientów. Z szerokiej gamy naczep podkontenerowych wyróżniają się Multikontenery z wysuwem mechanicznym i pneumatycznym ( waga +/- 5.700 kg). Konstrukcja  multikontenera umożliwia transport wszystkich kontenerów certyfikowanych ISO. Od ciągnika wysuwana jest część przednia. W celu przesunięcia sekcji tylnej, umieszczony jest łatwy mechanizm z obsługą ręczną lub pneumatyczną.

Możliwe jest przedłużenie przedniego kontenera załadunkowego o 45' i wymiana na dopuszczalny maksymalny ( bez specjalnego zezwolenia na transport). Wysokość kołnierza 150 mm. Przesuwne wydłużenie na łożyskach i płytach teflonowych. Mechanizm rozsuwu jest cynkowany w celu zapewnienia  jego ochrony i bezpieczeństwa.

Dostępne konfiguracje dla multikontenera z wysuwem mechanicznym:  kontener 20' z tyłu, dwa kontenery 20', kontener 45', kontener 30' z tyłu, nadwozie wymienne 13.600, prosty kontener 40' lub tunelowy (HC). Z opcją wysuwu przedniego: nadwozie wymienne 13.600, kontener 45'.

Dostępne konfiguracje dla multikontenera z wysuwem pneumatycznym: kontener 20' z tyłu, dwa kontenery 20',  kontener 30' z tyłu,  kontener 40' bez tunelu, kontener 45' z tunelem, kontener 45' „bez wózka” z tyłu. Z opcją wysuwu przedniego: kontener 45' z tunelem.

Lecitrailer oferuje również naczepy pokontenerowe w wersji High Cube dla kontenerów 20',30' 40', 45' lub z nadwoziem wymiennym 13.600 mm.

 

Tecnokar – Galileo: najnowocześniejsza technologia

Naczepa podkontenerowa Galileo od Tecnokar wyróżnia się najnowocześniejszą technologią w tym sektorze pojazdów. Naczepa ta jest złożona z trzech półram, które przesuwają się jedna na drugiej. Korzyści takiego rozwiązania to:

1/ zredukowanie liczby pojazdów do tylko jednego!

2/ zredukowanie czasu operacyjnego

3/ każda konfiguracja pozostaje w równowadze, zwiększając bezpieczeństwo i stabilność, redukując zużycie osi, opon i hamulców

4/ oszczędność kosztów i optymalny załadunek tam i z powrotem poprzez zastosowanie odpowiedniej konfiguracji

5/ lepsza zwrotność pojazdu

Z naczep pokontenerowych wyróżniają się również wersje TCF i TCR -obie na stalowej ramie ukształtowanej w podwójne „T" ze sworzniem królewskim typ 2'' i podporami z dwoma prędkościami wysuwu marki JOST. Struktura tej ramy pozwala na zachowanie równowagi oraz wytrzymałości, stabilności pracy naczepy i atrakcyjnej wagi pojazdu. Pięć wersji dla modelu TCR: 20' wywrot, 30' wywrot, 30' wywrot + 20' balans, 30' wywrot + 20' balans + 20' tylna rama dla równowagi. Pięć wersji dla modelu TCF: 20' wywrot, 40'/45', 40'/45' + 2 x 20' + 20', 40'//45' + 2 x 20' +20',  40'/45' + 2 x 20' + 20' balans + 30' balans.

 

Wielton – lżejsze, z większymi możliwościami

 Wielton SA proponuje przewoźnikom nowe, najlżejsze modele naczep z rodziny Super Light. W najlżejszej konfiguracji masa własna naczepy wynosi:

  • 3.880 kg w przypadku naczepy podkontenerowej NS3P40SL (bez możliwości rozsuwania)
  • 4.670 kg w przypadku naczepy podkontenerowej NS3P45R1SL (z rozsuwanym tyłem)
  • 4.815 kg w przypadku naczepy podkontenerowej NS3P45R2SL (z rozsuwanym przodem i tyłem)

Taki efekt został osiągnięty dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i zastosowaniu wysokiej jakości stali S700. To odpowiedź na zapotrzebowanie rynku – w ubiegłym roku zmieniły się przepisy regulujące odbiór kontenerów w portach Gdyni, Gdańska i Szczecina: przewoźnicy kontenerów nie odbiorą ładunków w sytuacji, gdy masa własna z ładunkiem jest większa niż ładowność zestawu wynikająca z dokumentów rejestracyjnych.

Naczepy z rodziny Super Light (SL) są najbardziej zaawansowane technologicznie i wyróżniają się nowoczesnym designem. Nabywcy mogą skonfigurować naczepy w zależności od czekających je zadań. Ci z nich, którzy szukają najlżejszych rozwiązań, mogą wybierać aluminiowy osprzęt naczepy, czyniąc ją dodatkowo lżejszą nawet o 210 kg. Aluminiowe felgi, zbiorniki powietrza, zderzak wysuwny czy nogi podporowe podnoszą inicjalny koszt inwestycji, lecz przynoszą zysk w postaci większych możliwości załadunkowych oraz w oszczędności paliwa, który jest przecież największym czynnikiem kosztowym w transporcie.

Najbardziej zaawansowana konstrukcja, która ma możliwość rozsuwania przodu i tyłu (NS3P45R2SL), jest przeznaczona do transportu wszystkich rodzajów kontenerów, to tzw. naczepa uniwersalna. Jej cechą charakterystyczną jest przewóz kontenera 45’, zgodnie z legalną długością zestawu. Dodatkowe zezwolenia nie są wymagane. Przedni, manualny rozsuw naczepy umożliwia zmieszczenie się z popularną 45’ w 16.500 mm. Najniższa masa tego modelu to nawet 4.815 kg dla konfiguracji bez 30’ i bez 20’ środek. W tak lekki rezultat wagowy wpisuje się aluminiowy osprzęt, coraz bardziej popularny w branży. Autorskie rozwiązanie zamków przednich pozwala rozładować przednią 20’ po „przełamaniu” zestawu. Kontener stoi na belce i nic nie utrudnia dostępu do jego wnętrza. Premiera tej konstrukcji miała miejsce w 2014 roku na targach w Hanowerze.

Kolejnym modelem jest NS3P45R1SL z możliwością rozsuwania tyłu. Oprócz dobrych cech starszej siostry, ta posiada przednie zamki znakomicie sprawdzające się w długoletniej eksploatacji naczep kontenerowych. Dzięki temu może być jeszcze lżejsza. Najniższa masa własna to nawet 4.670 kg. Taki wynik pozwala na oszczędności paliwa przez długie lata eksploatacji. W połączeniu z mocniejszą konstrukcją ramy stanowi doskonałe narzędzie do wyciągania z portów ciężkich kontenerów.

Uzupełnieniem rodziny jest NS3P40SL. To najprostsza, nieposiadająca możliwości rozsuwania, niezawodna rama do najczęstszych zadań, 40’HC i 2x20’. Fabryczne przystosowanie jej do zawieszenia gensetu (ang. Generator set) zmienia naczepę w środek transportu polecany do ciężkich, chłodniczych kontenerów. W najlżejszej konfiguracji dla 40’HC jest to tylko 3.880 kg masy własnej.

Cała gama naczep SL została zoptymalizowana do współpracy z agregatami elektrycznymi do zasilania kontenerów, czyli gensetami. Oprócz tego firma proponuje: łatwe w obsłudze zamki lift lock, boczne kompozytowe odbojnice rowerowe uchylne dla lepszego dostępu (np. do koła zapasowego) czy wreszcie pneumatyczny, zamienny z manualnym, mechanizm rozsuwania tyłu naczepy.

Tekst : (AG)

T&M nr 7/8-2016

 

                      ZYJ ONLIE