Kamaz dźwig

Kamaz Polska, wydzielona struktura organizacyjna spółki Autobagi Polska – generalnego i wyłącznego reprezentanta w naszym kraju interesów koncernu Kamaz systematycznie poszerza ofertę dostępnych podwozi z fabrycznymi gotowymi zabudowami.

 

– Nasz cel polega na zwiększeniu dostępności dla klientów kompletnych pojazdów – podwozi Kamaz wraz z gotowymi zabudowami – komentuje Wojciech Traczuk, dyrektor handlowy Kamaz Polska. –  Dzięki temu nabywca od razu wchodzi w posiadanie zazwyczaj specjalizowanego czy specjalistycznego taboru, od razu gotowego do wykonywania zadań. Użytkownik zyskuje więc na kilku płaszczyznach. Po pierwsze przejmuje gotowy wyrób natychmiast nadający się do eksploatacji. Po drugie – niezwykle istotne, zarówno nośnik – podwozie, jak i sama zabudowa są idealnie ze sobą zgrane co do mas, nacisków i wymiarów. Nic tu nie jest dopasowywane czy zmieniane. W efekcie sprzedawane przez nas urządzenia zamontowane na fabrycznie produkowanych podwoziach spełniają wszelkie przepisy administracyjne w obszarze mas, wymiarów i nacisków. Dzięki temu bez problemów i specjalnych zezwoleń mogą poruszać się po drogach publicznych. Eliminuje to wiele późniejszych możliwych nieprawidłowości i usterek, mogących skutkować nieplanowymi postojami. I wreszcie po trzecie – takie kompletne rozwiązania transportowe są dostępne po niezwykle atrakcyjnych cenach, niższych, niż gdyby podwozie i specjalistyczna zabudowa zostały zamówione oddzielnie.

 

Z żurawiem na podwoziu

Jedną z takich kompletnych propozycji stanowi podwozie Kamaz typ 43118 6x6 (B2131) z żurawiem KC55713 25 ton. Podwozie to zaopatrzono w silnik Cummins spełniający normę czystości spalin Euro 6. To klasyczne podwozie klasy wysokiej ładowności i bardzo wysokiej mobilności taktycznej. Tym samym cechuje się ponadprzeciętną dzielnością terenową, dzięki czemu bez problemu może operować w trudnych warunkach drogowych. Zaopatrzono je bowiem m.in. w wyłącznie pojedyncze, balonowe ogumienie o rozmiarze 425/85R21, z regulacją ciśnienia.
Jako źródło napędu z powodzeniem wystarczy najmocniejszy z mniejszych silników Cumminsa instalowanych w Kamazach przeznaczonych na rynek Unii Europejskiej. Jest to silnik typu ISB 6,7 E6 310 Euro 6 – 6-cylindrowy, rzędowy, o pojemności 6,7 litra, osiągający moc 310 KM i moment obrotowy 1.100 Nm. Wyposażony jest w turbodoładowanie (turbosprężarka Holset HE), chłodzenie powietrza doładowującego i układ paliwowy Bosch CP. Do przeniesienia napędu służą: jednotarczowe, suche sprzęgło Sachs MFZ-430, 9-biegowa (8+1 bieg wsteczny), mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF 9S1310 TO oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Kamaz 65111.

Mosty napędowe zaopatrzono w blokady mechanizmów różnicowych, dopełnione przez blokady międzymostowe. Poza tym rama podwozia wyróżnia się tradycyjnym układem drabinowym, z podłużnicami i poprzeczkami. W pełni mechaniczne zawieszenie z przodu i tyłu bazuje na resorach piórowych i z przodu dodatkowo na amortyzatorach.

Kabina, ze względu na przeważnie niewielkie średnie dzienne przebiegi, jest krótka. Po modernizacji otrzymała przednią atrapę z tworzywa sztucznego, panoramiczną szybą przednią, zewnętrzną osłoną przeciwsłoneczną oraz dostępne w standardzie klimatyzację, niezależne ogrzewanie postojowe, radio, kolumnę kierownicy z regulacją, szyberdach i pneumatycznie zawieszony fotel kierowcy. Charakteryzuje ją również bardziej ergonomicznie i staranniej urządzone wnętrze, w większym stopniu odpowiadające aktualnym europejskim standardom w tym zakresie.

Inne bazowe cechy tego samochodu to: jeden zbiornik paliwa o pojemności 210 litrów, pompa hydrauliczna Parker, przekładnia kierownicza ZF BC98 lub RBL C700, układ przeciwblokujący ABS Knorr Bremse albo Wabco, niezależny układ ogrzewania silnika Webasto bądź 14TC, osuszacz powietrza układu hamulcowego Wabco, przystawka odbioru mocy ZF NH/1C oraz standardowy ręczny wyłącznik napięcia.

Posadowiony na tym podwoziu żuraw pochodzi z firmy Ivanowiec (Ivanovets) i nosi symbol KC55713 25 ton. W ofercie Kamaz Polska uzupełnia bądź zastępuje dotychczas oferowane inne żurawie Ivanowiec – typ 35714 o maksymalnym udźwigu 16 ton oraz typ Kc 45717 AK-25 o maksymalnym udźwigu 25 t. Nowy żuraw ma maksymalny udźwig 25 t na wysokości 3,0 m, maksymalny moment siły udźwigu 85 Tm, kąt obrotu 360 stopni oraz strefę pracy 260 i 360 stopni. Prędkości podnoszenia ładunku określono na od 7,4 do 40 m/min, prędkość wysuwu sekcji na 8,0 m/min, a prędkość posadowienia ładunku na 0,2 m/min. Wysuwane są trzy sekcje, dzięki czemu łatwo da się dostosować wielkość wysuwu do aktualnych potrzeb. Maksymalny wysięg w poziomie to 30,0 m, z kolei maksymalne wysokości podnoszenia nad poziomem gruntu wynoszą dokładnie: przy jedynie podniesionej sekcji pierwszej 10,1 m i przy wysuniętych wszystkich sekcjach 33,1 m. Dodatkowo specjalne przedłużenie – tzw. bocian zwiększa wysokość podnoszenia o kolejne 9,4 m, do 42,5 m.
Sterowanie pracą urządzenia odbywa się ręcznie, z przenośnego pulpitu operatora za pomocą dwóch joysticków.

Przewiduje się zużycie paliwa pojazdu: w czasie jazdy 34 l/100 km oraz w czasie pracy żurawia – 5 l/godzinę (z ładunkiem o masie do 8 ton) i 7 l/h (z ładunkiem o masie powyżej 8 ton). W stosunku do starszego typu Kc 45717 AK-25 w tym zakresie nastąpiła więc znaczna poprawa, gdyż kontrolne wyliczone zużycie paliwa w czasie pracy urządzenia spadło przeciętnie o 20-30%.

Dla operatora przewidziano nowo zaprojektowaną kabinę. Wyróżnia się ona zaokrąglonymi kształtami, a zaopatrzono ją w narożne orurowanie ochronne, równocześnie pełniące rolę poręczy oraz w regulowany fotel. Co ważne, w trakcie pracy żurawia kabina ta może zostać odchylona do góry, co pozwala na lepszą kontrolę wykonywanych operacji przeładunkowych, tym samym podnosząc komfort i bezpieczeństwo realizowanych zadań.

Jak zapewnia producent, parametry techniczne i pracy żurawia Ivanowiec typ KC55713 są przodujące w tej klasie sprzętu. W niektórych przypadkach są  nawet lepsze, niż dla analogicznych konstrukcji proponowanych przez renomowanych konkurentów. Wynika to m.in. z nowoczesnej budowy urządzenia. Jego kształty zoptymalizowano pod kątem funkcjonalności, trwałości i redukcji masy własnej, przy zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości i zdolności do wykonywania określonych zadań. M.in. w produkcji ramienia oparto się na najnowszych technologiach i materiałach – stali o wysokiej wytrzymałości, uzyskując niską masę własną. Pojazd w pozycji transportowej – długość 10.950 mm, szerokość 2.500 mm i wysokość 3.910 mm – jest zwarty,  kompaktowy. Nie istnieją zatem żadne ograniczenia w poruszaniu się po drogach publicznych, przy czym kompletacja powoduje, że ciężarówka może być eksploatowana w ciężkim terenie.

Masa własna Kamaza 43118 6x6 (B2130) z żurawiem wynosi 20.800 kg, dopuszczalna masa całkowita 21.600 kg, natomiast prześwit, wynikający m.in. z zastosowania pojedynczego, balonowego ogumienia - 330 mm. (AG)

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 6/2016

 

                      ZYJ ONLIE