Demarko

Specjaliści do trudnych zadań

Demarko Special Trailers to polska marka specjalistycznych naczep i przyczep, niskopodwoziowych, platformowych, do transportu ponadnormatywnego.

W stałej ofercie firmy Demarko Komarec jest kilkadziesiąt typów naczep o ładowności od 20 do ponad 100 t. Naczepy Demarko Special Trailers adresowane są zarówno do firm zajmujących się transportem ponadnormatywnym, jak i budownictwem drogowym, czy infrastrukturą kolejową. W swych flotach mają je wypożyczalnie wyspecjalizowanego sprzętu do transportu maszyn budowlanych oraz rolniczych. Wśród walorów jest nie tylko szeroka gama produktów, ale też ich wysoka jakość i możliwość konfiguracji z myślą o potrzebach konkretnego, nierzadko mającego bardzo wyjątkowe wymagania, przewoźnika. Zalety te dostrzegają zresztą także klienci w innych krajach, cztery na pięć naczep z logo Demarko Special Trailers trafia do odbiorców poza granicami Polski: głównie z Unii Europejskiej, Norwegii czy krajów położonych na wschód.

Ważny potencjał      

      

Firma Demarko Komarec powstała na początku lat 90-tych ubiegłego wieku. Posiada profesjonalną bazę projektową i produkcyjną. Dysponuje własnym biurem konstrukcyjnym, w którym powstają konkretne, zazwyczaj „szyte na miarę” rozwiązania. Bazę produkcyjną stanowią zakłady w Bytomiu oraz Świętochłowicach. Produkcja wyspecjalizowanych naczep odbywa się w pierwszym z wymienionych. To tu znajduje się odpowiednie zaplecze technologiczne zajmujące się obróbką metali (cięcie i gięcie blach). Wszystkie elementy konstrukcji stalowych naczep są wykonywane przez Demarko, w Bytomiu znajduje się też m.in. dobrze zaopatrzony magazyn blach. To właśnie dzięki profesjonalnej bazie oraz ponad 100-osobowej (niemal połowa zatrudniona jest właśnie w bytomskim zakładzie), fachowej załodze Demarko Komarec, możliwe jest szybkie reagowanie na potrzeby klientów. Od momentu zamówienia, do jego realizacji mija zazwyczaj kilka tygodni (projekt, zatwierdzenie, weryfikacja, wycięcie podzespołów z blachy, spawanie, malowanie). Stalowa konstrukcja naczep objęta jest gwarancją Demarko, zaś takie komponenty jak osie czy układy hamulcowe posiadają gwarancje ich producentów.

 

Jest w czym wybierać

Najczęściej zamawiane są konstrukcje rozciągane (jedno-, dwu, a nawet czterokrotnie) o liczbie osi od dwóch do ośmiu. Właśnie takie pojazdy stosowane są zazwyczaj np. do przewozu wielkogabarytowych maszyn budowlanych czy dużych elementów konstrukcyjnych. Wymiary naczepy standardowo dostosowane są do wymogów unijnych, nierzadko z bytomskiego zakłady wyjeżdżają naczepy z pokładami o długości do 40 m. W każdym przypadku mogą być wielokrotnie wydłużane, poszerzane z dowolnie skonfigurowanymi osiami: stałymi, skrętnymi lub z wymuszonym hydraulicznie skrętem, sterowane bezprzewodowo, za pomocą pilota. Istnieje możliwość wykonania specjalnych zagłębień np. na koła lub łyżki transportowanych maszyn. Pokłady naczep zaopatrywane są w specjalne uchwyty, do których mocowane są pasy, łańcuchy itp. Górny pokład nadaje się także do przewożenia mniejszych maszyn, umieszczanych na balkonie za pomocą dźwigu lub wjeżdżających na specjalnych, opcjonalnych najazdach. Również w przypadku szerokości istnieje duża elastyczność, wytwarzane są naczepy o nawet 3,5-metrowej szerokości pokładu. Rzadziej zamawiane są naczepy dziesięcio-, a nawet dwunastoosiowe.

Zainteresowaniem cieszą się m.in. naczepy serii LD, z obniżonym pokładem ładunkowym (są potrzebne wszędzie tam, gdzie wysokość ładunków uniemożliwia ich przewóz tradycyjnymi naczepami niskopodwoziowymi ze względu na ograniczenia, np. wiadukty czy linie wysokiego napięcia). Dostępne są w dwóch wersjach: LDR w przypadku konieczności załadunku przodem naczepy, dzięki odczepianej łabędziej szyi oraz LDF ze stałą szyją. Naczepy standardowo są wyposażone w zawieszenie pneumatyczne oraz opcjonalnie w ułatwiający manewrowanie hydrauliczny układ skrętu.

Coraz więcej użytkowników interesuje się naczepami typu platforma (PL), o szerokości 2,55 m. Są oferowane w dwóch wariantach: PLM 2-4-osiowe oraz PLF od 2 do 6 osi. Znajdują zastosowanie np. do transportu rur, śmigieł do elektrowni wiatrowych, komponentów konstrukcji dachowych, części mostów. Warto podkreślić relatywnie niewielką wysokość pokładu ładunkowego, wynoszącą niewiele ponad metr w przypadku serii PLM.

W gamie produktów Demarko są też różnego rodzaju najazdy, zarówno te montowane na stałe z tyłu naczepy (podnoszone i opuszczane za pomocą siłowników hydraulicznych), jak i dostawiane, aluminiowe.

Michał Jurczak

T&M 6/2015

 

 

                                        OBEJRZYJ ONLINE