Transport promowy

 

Zwiększenie znaczenia żeglugi morskiej w łańcuchu dostaw towarowych i przewozach pasażerskich to jeden z elementów rządowej strategii rozwoju do 2020 r. Wzmocnienie morskich powiązań transportowych Polski ze światem, poprzez rozbudowę infrastruktury i zwiększenie potencjału przeładunkowego; rozwój szlaków rzecznych, zapewniających lepszą dostępność transportową do portów morskich od strony lądu; rozbudowa i modernizacja infrastruktury portowej - to tylko niektóre z elementów strategii rozwojowej. Chodzi również o rozwój przewozów promowych. Dotychczas o transporcie promowym mówiło się znacznie rzadziej niż o drogowym, kolejowym przy powietrznym.

 

Podobne reguły

Graczy na „promowym rynku” nie jest zbyt wielu, a transport tego typu ciągle... dojrzewa. Wypracowywane są kolejne „ścieżki” kontaktów, wprowadzane nowatorskie metody akwizycji, obsługi frachtów. Zasady rozliczeń są w każdym przypadku podobne. Zaglądamy do regulaminu Polferries: stawki za ładunek ruchomy wyliczane są za każdy rozpoczęty metr długości jednostki, stawka za ładunek ruchomy poniżej 6 m długości jest naliczana za jednostkę. Podstawą do obliczenia należności za ładunek drobnicowy jest waga oraz wymiary podane w zleceniu, które powinny być zgodne z konosamentem oraz manifestem ładunkowym. Przewoźnik świadczy usługę wyłącznie na podstawie pisemnego zlecenia przesłanego faksem, pocztą elektroniczną lub też w drodze rezerwacji internetowej. Klient jest zobowiązany do podania: miejsca przeznaczenia ładunku, ilości sztuk, wagi brutto, objętości w metrach sześciennych; długości ładunku ruchomego; specjalnych wymogów ładunku; rodzaju opakowania i oznaczenia ładunku. Stawki frachtowe obowiązują wyłącznie w przypadku towarów w normalnym obrocie handlowym, które nie stwarzają dodatkowych utrudnień, i które są przewożone w normalnych ładowniach. W przeciwnym wypadku naliczane są zostaną dodatkowe opłaty.

 

Nie tylko Skandynawia…

Do największych promowych operatorów należy Stena Line. Dysponuje kilkudziesięcioma statkami różnych typów, wykonując swe zadania na trasach promowych do Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Państw Bałtyckich (w tym Gdynia - Karlskrona; Trelleborg - Rostok; Travemunde-Ventspils; Liverpol-Belfast). W ofercie ma m.in. przewozy ładunków (w tym ładunków drobnicowych) na podwoziach typu RT (roll trailer) oraz rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów. Na trasie Rostock-Trelleborg przewożone są wagony kolejowe – zarówno pojedyncze sztuki jak i całe pociągi. Stena Line oferuje możliwość przewozów jednostek intermodalnych tzn. naczep huckepack, wszystkich typów kontenerów, nadwozi wymiennych, w dowolnej kombinacji (kolej / prom / droga).  

         Kilkunastoletnią historię ma Rail & Sea Logistics Polska. Przewozi setki tysięcy ton towarów w imporcie, eksporcie i tranzycie przez nasz kraj. Dysponuje własnym magazynem zlokalizowanym blisko skrzyżowania dróg A4 i S1, stanowiącym istotny element organizowanych przewozów multimodalnych. Rail & Sea Logistics Polska poszerzyła gamę oferowanych usług o przewozy promowe na kierunku Niemcy - Wielka. Brytania. To rezultat współpracy z operatorem promowym DFDS Tor Line, oferującym połącznia m.in. w ramach Linii Promowej ElbeBridge: Cuxhaven (DE) - Immingham (GB); Immingham (GB) - Cuxhaven (DE).

Szeroką ofertę ma też przedsiębiorstwo spedycyjne Trade Trans. Oferta obejmuje: spedycję kolejową i samochodową; organizację transportu morskiego, śródlądowego i lotniczego; przewozy promowe pociągów i samochodów ciężarowych między Polską a Skandynawią; przewozy ładunków ponadgabarytowych i wyjątkowo ciężkich; kompleksowe usługi celne; logistykę biomasy i zbóż. Własne zaplecze logistyczne stanowi 9 oddziałów na terenie Polski; w tym terminale terminale przeładunkowe i magazyny.

 

Specjaliści od rezerwacji     

Także w branży promowej sukces osiąga tylko ten, kto działa szybko i sprawnie. A do tego służą nowoczesne narzędzia. Profesjonalnym portalem umożliwiającym dokonywanie przede wszystkim rezerwacji przepraw promowych dla transportu drogowego jest Promy Skat. Oferta obejmuje całą Europę i łączy ponad 200 portów w 35 krajach w sieć kilkuset regularnych połączeń promowych. Specjaliści pomagają w dobraniu jak najlepszej relacji, biorąc pod uwagę miejsca załadunku i rozładunku, określają możliwości przewozowe poszczególnych linii promowych, kalkulują czas oraz koszt rezerwacji promowej, uwzględniając zmienne elementy, np. opłaty paliwowe czy dodatki tonażowe. Ważnym aspektem jest również posiadanie tzw. allotmentów czyli stałych miejsc na promach. W przypadku dużego obłożenia na poszczególnych relacjach bezpośrednie umowy i relacje z armatorami stają się wielkim atutem.  

Wśród liderów na rynku przepraw promowych cargo w Polsce jest portal promy24.com, należący do holdingu PKS Gdańsk- Oliwa SA. W istocie jest nie tylko internetową platformą do obsługi zamówień przepraw promowych, ale, co nawet ważniejsze, służy również profesjonalnym serwisem i wsparciem klienta. Spedytorzy pozostają do dyspozycji klientów przez 24 godziny na dobę. Doradzają i realizują każdego rodzaju rezerwacje niezależnie od wielkości i typu posiadanego przez klienta taboru czy rodzaju przewożonego towaru, od ADR (ładunków niebezpiecznych) po ładunki ponadgabarytowe (w tym maszyny i pojazdy specjalistyczne). Oferowana sieć połączeń obejmuje trasy na terenie całej Europy, włączając Morze Czarne, Morze Śródziemne (również Afryka Północna, Malta, Cypr) i Morze Północne. Promy24.com współpracuje z kilkudziesięcioma przewoźnikami promowymi, realizującymi ponad 400 połączeń na obszarze 35 państw. Firma jest też oficjalnym agentem w Polsce wielu czołowych operatorów takich jak: P&O Ferries, Scandlines, Stena Line czy Unity Line.

 

Erontrans

Erontrans zapewnia klientom kompleksowy serwis promowy od ponad dziesięciu lat. Usługi świadczy w oparciu o umowy z najbardziej liczącymi się armatorami, m.in: Stena Line, Polferries, Irish Ferries, Colorline, Fjord Line. Dzięki tej współpracy, Erontrans uzyskał znaczącą pozycję na rynku przepraw promowych na wszystkich kierunkach, w obrębie mórz: Bałtyckiego, Północnego i Śródziemnego. Serwis wyróżnia indywidualne podejście do klienta, może on liczyć na całodobowe wsparcie, doradztwo optymalnego rozwiązania, a także monitoring ładunku poprzez system Truck & Trace. O atrakcyjności oferty stanowi także możliwość bookingu niektórych towarów niebezpiecznych (ADR) oraz ładunków ponadnormatywnych. Miesięcznie za pośrednictwem Erontrans dokonywanych jest kilka tysięcy rezerwacji. Wśród najpopularniejszych połączeń są: Calais – Dover (3 armatorów, łącznie 27 przepłynięć dziennie w każdą stronę); Holyhead – Dublin (2/10); Świnoujście – Ystad/Trelleborg (3/11); Rostock – Trelleborg (2/6).

 

POLFERRIES

         Polska Żegluga Bałtycka powstała niemal czterdzieści lat temu, m.in. z zadaniem rozwoju morskiej, przybrzeżnej i śródlądowej żeglugi towarowej. Obecnie PŻB w Kołobrzegu, największy polski armator i operator promowy, występujący pod marką Polferries eksploatuje cztery promy operujące na czterech liniach: Gdańsk – Nynashamn (Szwecja); Świnoujście – Kopenhaga, Świnoujście – Ystad, a także Świnoujście – Ronne (Bornholm). Trzy pierwsze z wymienionych obejmuje również oferta Cargo Polferries. Polska Żegluga Bałtycka dysponuje siecią własnych Morskich Biur Podróży. Firma legitymuje się prestiżowym wyróżnieniem – Polskie Godło Promocyjne „Teraz Polska” w kategorii „promowe przewozy pasażerskie i ładunkowe”.

 

PROMY24.COM

PROMY24.COM, należące do holdingu PKS GDAŃSK-OLIWA SA, w ciągu ostatniego roku ugruntowały swoją pozycję lidera na rynku przepraw promowych cargo w Polsce, czego najlepszym dowodem są setki tysięcy zrealizowanych rezerwacji. PROMY24.COM oferuje najszybszy dostęp do niezwykle konkurencyjnych cen połączeń promowych dla pojazdów ciężarowych i dostawczych. Użytkownicy poprzez nowoczesną i intuicyjną wyszukiwarkę mogą w łatwy sposób zapoznać się z bogatą ofertą, co jest niezwykle pomocne w wyborze najdogodniejszej opcji i podjęciu decyzji o złożeniu rezerwacji. PROMY24.COM to jednakże nie tylko internetowa platforma do obsługi zamówień przepraw promowych, ale, co nawet ważniejsze, również profesjonalny serwis obsługi i wsparcia Klienta. Spedytorzy PROMY24.COM dysponujący wieloletnim doświadczeniem i bogatą wiedzą pozostają do dyspozycji Klientów przez 24 godziny na dobę. Doradzają i realizują każdego rodzaju rezerwacje niezależnie od wielkości i typu posiadanego przez Klienta taboru czy rodzaju przewożonego towaru, od ADR (ładunków niebezpiecznych) po ładunki ponadgabarytowe (w tym maszyny i pojazdy specjalistyczne). Ich wieloletnie doświadczenie pozostaje nieocenione zwłaszcza w kontekście zdobycia trudno dostępnych miejsc na określonych trasach oraz w sytuacjach poważnych zakłóceń ruchu promowego (np. w okresie sztormów, strajków w portach). Co ważne, za korzystanie z internetowej platformy i fachowej wiedzy specjalistów nie są pobierane żadne dodatkowe opłaty.

Wyrazem zaangażowania i jednym z wyznaczników jakości serwisu jest także fakt, że Biuro Obsługi Klienta PROMY24.COM jako jedyne w Polsce otwarte jest od 8:00 do 22:00, a system rezerwacji online dostępny jest przez 24 godziny na dobę, również na urządzeniach mobilnych. Sieć połączeń oferowana przez PROMY24.COM obejmuje trasy na terenie całej Europy, włączając Morze Czarne, Morze Śródziemne (również Afryka Północna, Malta, Cypr) i Morze Północne. W chwili obecnej PROMY24.COM współpracują z około 60 przewoźnikami promowymi, realizującymi ponad 400 połączeń na obszarze 35 państw. Firma jest też oficjalnym agentem w Polsce wielu czołowych operatorów takich jak: P&O Ferries, Scandlines, Stena Line czy Unity Line.

 

PROMYSKAT  

„PromySkat to profesjonalny portal, umożliwiający dokonywanie przede wszystkim rezerwacji przepraw promowych dla transportu drogowego. Oferta obejmuje całą Europę i łączy ponad 200 portów w 35 krajach w sieć kilkuset regularnych połączeń promowych. PromySkat należy do renomowanej firmy SKAT Transport, która od ponad 20 lat realizuje transporty własną flotą na kierunkach europejskich. Klientami portalu są przede wszystkim firmy transportowe oraz spedycyjne, które realizują zlecenia przewozów towarów drogą lądową z wykorzystaniem odcinków morskich. Realizowane są nie tylko standardowe przeprawy port-port, ale również skomplikowane transporty ładunków ponadgabarytowych promami z przeładunkami w kilku różnych portach europejskich.”

 

STENA LINE

Stena Line operuje czterdziestoma statkami różnych typów (m.in. Ro-Pax, Ro-Ro, promami kolejowymi), wykonując swe zadania na 22 trasach promowych do Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Państw Bałtyckich. Zgodnie z zasadą one-stop-shopping – każdy klient Stena Line posiada indywidualnego opiekuna handlowego, który służy pomocą w zakresie rezerwacji, jak i profesjonalnym doradztwem. Na pokładach swoich promów Stena Line przewozi pojazdy ciężarowe, jednostki intermodalne, pojazdy ponadgabarytowe, project cargo oraz wiele rodzajów materiałów niebezpiecznych. Ma też w swej ofercie przewozy ładunków (w tym ładunków drobnicowych) na podwoziach typu RT (roll trailer) oraz rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów.

 

UNITY LINE

Promy Unity Line kursują na trasach: Świnoujście-Ystad oraz Świnoujście Trelleborg (południowa Szwecja). Na trasie Świnoujście-Ystad kursują promy pasażerskie: Polonia i Skania oraz ładunkowe: Jan Śniadecki i Kopernik. Na trasie Świnoujście-Trelleborg pływają promy ładunkowe: Galileusz, Wolin, Gryf. Cargo Unity Line to dynamicznie rozwijający się przewoźnik w segmencie cargo. Przewozi przez Bałtyk: 65 proc. ładunków; 100 proc. transportu kolejowego; 63 proc. samochodów ciężarowych. Struktura floty pozwala na różnorodne konfiguracje ładunków, w zależności od potrzeb klientów oraz wielkości i ilości poszczególnych środków transportu. Standardowe wymiary pojazdów to: szerokość maksymalna 2,6 m; waga maksymalna 7 t/oś, jeżeli rozstaw osi wynosi 1,3 m albo mniej; maksymalnie 10 t/oś, jeżeli rozstaw osi wynosi więcej niż 1,3 m (długość maksymalnie 24 m).

Aut.: Michał Jurczak

T&M 3/2015

 

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE