Opony przemysłowe

Duża różnorodność.

Opony przemysłowe, zwane też OTR (Off The Road), tworzą niesamowicie zróżnicowaną grupę. To ogumienie do wózków widłowych, maszyn bud., górniczych, przemysłowych, poj. rolniczych, nawet do statków powietrznych.

Ogumienie musi spełniać specyficzne, precyzyjnie określone wymagania, dlatego jest tak różne pod względem rozmiarów, konstrukcji, rzeźby bieżniki. Produkują je zarówno marki powszechnie znane, jak i mniejsze, wyspecjalizowane firmy. A Grupa Camoplast Solideal wytwarza tylko opony OTR, żadnych innych.

Generalnie istnieją dwa podziały tego segmentu. Amerykański, organizacji TRA (Tires and Rims Association), bierze pod uwagę rodzaj bieżnika. Może więc być standardowy, głęboki, ekstra głęboki. Druga, bardziej popularna klasyfikacja odnosi się do rodzaju i typu maszyn, na jakiej opony pracują. Takim rozróżnieniem często posługują się handlowcy, operatorzy maszyn, serwisanci.

 

Diagonalne również

Diagonalne opony są spotykane w samochodach zupełnie wyjątkowo, czasem taką konstrukcją odznaczają się zapasowe koła dojazdowe. Jednak w przypadku OTR mogą stanowić rozsądny wybór, szczególnie gdy maszyna porusza się powoli pod dużym obciążeniem. Ogumienie diagonalne charakteryzuje się odpornością na mechaniczne uszkodzenia i cichą pracą. Niewątpliwy minus to opory toczenia. Diagonalne nie nadaje się do wyższych prędkości, ale w przemysłowych nie musi to być mankament. Indeksy prędkości rzadko przecież wykraczają poza C, czyli 60 km/h.

Radialne z kolei mogą pochwalić się istotnymi zaletami takimi jak dobre znoszenie intensywnego użytkowania, komfort jazdy dzięki elastycznym bocznym ściankom, stabilność, lepsze trzymanie się nawierzchni, lecz bywają bardziej narażone na uszkodzenia.

 

Uchronić przed zniszczeniem

 

Bardzo ważna jest ochrona przed takim uszkodzeniem, które wyeliminuje je z eksploatacji. Są trzy techniczne sposoby. Wylicza je Ireneusz Kotas, TB & OTR sales manager w ITR CEE, firmie będącej oficjalnym dystrybutorem Yokohamy w Polsce:

– Najlepszymi zabezpieczeniami opon OTR są te stosowane na poziomie konstrukcyjnym, jak np. specjalne wkłady. Można używać zabezpieczeń zewnętrznych, takich jak łańcuchy. Niektórzy użytkownicy korzystają również z dodatkowych wypełnień, np. z elastomeru.

Przemyślana konstrukcja opony, łańcuchy, elastomer – czynniki te nie wyczerpują tematu. Jak ujął to Michał Pawlik, z Dywizji OTR Grupy Goodyear Polska, najważniejsze jest doświadczenie operatora, bo przy braku staranności uszkodzić można właściwie wszystko.   

Oponiarze twierdzą, iż na budowach opony najczęściej kaleczą się na resztkach uzbrojenia. Niebezpieczne są obcięte słupki ukryte w trawie. Zdarzają się i takie przypadki, jak obcięta szyna wbita w czoło bieżnika. Z racji mocnej konstrukcji opony małe uszkodzenia niekiedy kumulują się nie powodując od razu widocznych objawów.

 

Doświadczenie w naprawach

 

Gdy już dojdzie do uszkodzenia, trzeba skorzystać z fachowego serwisu. Nie każda wulkanizacja zajmuje się „oteerami”. To domena najbardziej doświadczonych warsztatów, dysponujących odpowiednim sprzętem i z reguły wozami serwisowymi. Taki wóz służy do transportu ogumienia do serwisu, albo do reperacji na miejscu.

Technologia napraw jest taka sama jak w przypadku opon ciężarowych i dostawczych. Łaty są odpowiednio większe. Ważne jest właściwe ich ułożenie, zależnie od tego, czy chodzi o radialną czy o diagonalną. Łaty łatwo rozpoznać po kształcie, do diagonalnych mają kształt krzyża, do radialnych prostokąta.

 

Charakterystyka wybranych opon przemysłowych

 

Bostone

CS301. Opona diagonalna do maszyn pracujących w ciężkich warunkach – górnictwo, budownictwo, roboty ziemne. Dostępna w wersji bezdętkowej i dętkowej. Wzór bieżnika „fala” jest przeznaczony do pracy zarówno w terenie grząskim, jak i na twardej nawierzchni. Charakteryzuje się dużą wytrzymałością. Rozmiary: 20.5-25, 23.5-25.

 

Magna

MA04 E4 w rozmiarze 21.00 R33 jest uzupełnieniem oferty w segmencie opon do wozideł sztywnoramowych pracujących w trudnych warunkach kopalni odkrywkowych. Ogumienie w tym rozmiarze znajduje zastosowanie w maszynach m.in. Biełaza i Caterpillara. Stanowi bardzo dobrą alternatywę dla tanich i często zawodnych konstrukcji diagonalnych, jak dla i znacznie droższych, obecnych już na rynku opon radialnych.

 

Michelin

W XTXL E4/L4 zastosowano technologię B2, która ogranicza poślizg opony na obręczy. Technologia B2 opiera się na szerszej o 30 proc. drutówce, która zwiększa obszar przylegania stopki opony do obręczy. Dzięki temu stopka zaciska się na obręczy mocniej w porównaniu do opony poprzedniej generacji XLD D1. Model XTXL E4/L4 posiada o 40 proc. grubsze linki stalowego kordu, o 50 proc. grubsze boki, oraz nowy pakiet opasań podnoszący o 20 proc. odporność na przebicia w strefie czołowej. Barki nowej opony lepiej odprowadzają ciepło. Masywne klocki w środkowej części bieżnika dodatkowo podnoszą odporność na uszkodzenia i zwiększają właściwości trakcyjne. Rozmiary: 26.5 R25, 29.5 R25, 35/65 R33.

 

Solideal

SRGP – radialna opona do ładowarek, równiarek drogowych, wozideł. Zaawansowany projekt konstrukcji, mieszanka gumowa oraz zoptymalizowany wskaźnik wypełnienia bieżnika wpływają na ich wydłużoną żywotność. Wysoką stabilność oraz trakcję zapewnia opatentowany wzór bieżnika oraz karkas mający wpływ na amortyzowanie nierówności. Niekierunkowy, głęboki bieżnik wpływa na przyczepność przy jeździe do przodu, jak i do tyłu. Unikalna, dwustopniowa ściana łopatek bieżnika tworzy wyjątkowy, samooczyszczający się bieżnik łamiący zaschnięte błoto oraz wyrzucający kamienie.

 

Techking

ETADT to radialna opona do maszyn pracujących w ciężkich warunkach, takich jak ładowarki, wozidła oraz inne maszyny budowlane. Posiada gruby bieżnik (E4) gwarantujący wysoką odporność na zużycie. Odporność na uszkodzenia znacznie zwiększa wzmacniana konstrukcja. Duża wytrzymałość w stosunku do ceny pozwala na obniżenie kosztów eksploatacji sprzętu. Dostępna w rozmiarach 23.5 R25 i 29.5 R25.

Aut.: Leon Bilski

T&M nr 5/2015

 

                                         OBEJRZYJ ONLINE