Volkswagen Crafter, Polak potrafi

 

Trzeba przyznać, że nowy Crafter –niemający żadnych powiązań ze Mercedesem Sprinterem – dobrze się prezentuje, zwłaszcza w czerwonym, niemetalizowanym lakierze. Ale co ważniejsze, pozytywne wrażenia utrzymują się po zajęciu miejsca w kabinie i po skorzystaniu z ładowni. Uchwyty na słupkach A ułatwiające wsiadanie i wysiadanie, regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach, dwa wieszaki na ubrania na ścianie grodziowej, cztery wgłębienia na napoje, potrójne kieszenie w drzwiach – wszystko tak jak powinno być. Brakuje jednak kontrolki świateł mijania, przycisku centralnego zamka na prawych drzwiach, no i do otwarcia i zamknięcia klapki wlewu ON i Adblue trzeba otworzyć drzwi kierowcy.  

Ładownia 11,3 m sześc. (bazowy rozstaw osi 3640 mm, wysoki dach) ma stosunkowo niski próg załadunku, 570 mm w przypadku przedniego napędu, a taki był w testowanym egzemplarzu. Przy napędzaniu tyłu, również przy 4x4, próg leży 100 mm wyżej (670 mm). Ściana grodziowa jest pionowa, szerokość otworu po odsunięciu prawych drzwi wynosi porządne 1311 mm, a do mocowania ładunków służy 10 uchwytów w podłodze. Solidne są również trzy metalowe „rączki” pomagające przede wszystkim przy wchodzeniu do ładowni.   

VW1     VW2     VW3     VW4

„Nasz” Crafter miał najmocniejszy silnik, 177 KM i 410 Nm, z dwiema turbosprężarkami. Wszystkie jednostki to doskonale znane 2.0 TDI z common rail, różnią się mocą: 102, 140, 177 koni.  Przyspieszeń producent nie podaje, wszak to pojazd ciężarowy, ale żwawość z jaką Crafter zbiera się spod świateł, albo podczas wyprzedzania z pewnością zaskakuje wielu kierowców osobowych aut. Z mocnym silnikiem sprawnie współpracuje 8-biegowy automat. To klasyczna konstrukcja z przekładnią hydrokinetyczną, żadne dwusprzęgłowe DSG. Po ruchu dźwignią do tyłu włącza się (i wyłącza) program  S, sportowy, który może przydać się przy wykorzystaniu maksymalnej ładowności 1445 kg (dmc 3500 kg). Jest jeszcze tiptronic, tzn. ręczne wybieranie biegów do przodu, za pomocą dźwigni. Ba, testowy Crafter miał też inne udogodnienia jak np. asystent parkowania równoległego, czy radarowy, aktywny tempomat, który w połączeniu z automatyczną skrzynią wyhamowuje Craftera za poprzedzającym pojazdem aż do 0 km/h. Sprawdziliśmy – działa. Dostawczy, a może być wyposażony jak dobry osobowy.

VW5     VW6     VW7     VW8

Gwarancja na cały wóz trwa 2 lata bez limitu przebiegu, na powłokę lakierniczą 3 lata, na perforację blach nadwozia 12 lat. Wymiana oleju wg komunikatu w zestawie wskaźników, najpóźniej co 50.000 km lub 2 lata, w zależności co nastąpi pierwsze. Pierwszy przegląd co 50.000 km lub wg wskazań licznika, lecz nie później niż 2 lata, Kolejny co 50.000 km lub co rok. Przegląd tzw. rozszerzony – pierwszy po 3 latach, potem co 2 lata. 

Volkswagen Crafter 35 Furgon wysoki 2.0 TDI (177 KM) automat , czterodrzwiowy, trzymiejscowy furgon, długość 5986 mm, szerokość 2040 mm, wysokość 2590 mm, ładownia 11,3 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbo diesel z dwiema turbosprężarkami, 1968 ccm, 177 KM przy 3600 obr./min, maksymalnie 165 km/h, od 0 do 100 km/h – brak danych, średnie spalanie 7,6 l/100 km, cena 122.963 zł netto (151 244 zł brutto).

Tekst i fot. Jacek Dobkowski