Fiat Ducato, duży osobowy

 

Szczególnie istotna jest ostatnia część oznaczenia, czyli H2. Dzięki wysokiemu nadwoziu, w środku, w części przeznaczonej dla siedmiu pasażerów, osoba mając wzrost ponad 180 cm bez problemu porusza się całkowicie wyprostowana. W ogóle jest tam bardzo przestronnie. Przydatny dodatek za 3350 zł netto (4121 zł brutto) to chowany stopień przy przesuwanych drzwiach z prawej strony. Otwierasz drzwi – stopień wychodzi, zamykasz – stopień się chowa. Siedem foteli nie ma regulacji kąta pochylenia oparcia, ale na krótszych trasach nie powinno to przeszkadzać. Gorzej, że opcjonalny system Flex Floor (7500 zł netto, 9225 zł brutto) z trzema parami szyn w podłodze trudno zaliczyć do intuicyjnych w obsłudze. W innych miejscach również bywa oryginalnie. I tak dźwignia ręcznego znajduje się z lewej strony fotela kierowcy. Żeby uzupełnić płyn we wspomaganiu kierownicy, albo w układzie chłodzenia silnika, trzeba odkręcić plastikową obudowę pod maską, przy podszybiu. Wlew do spryskiwacza, zgodnie z fiatowską tradycją, jest mały (nawet w takim dużym wehikule) i umieszczony pod kątem. Typowa dla Fiata – tym razem chwalimy – jest możliwość zablokowania otwartej maski silnika. Wystarczy przesunąć w bok pręt podtrzymujący maskę.

fiat1     fiat2     fiat3     fiat4

Prawie sześciometrowe auto, z rozstawem osi 4035 mm, trzeba prowadzić dostojnie, choć w razie potrzeby przecinanie asfaltowych kolein nie spowoduje pocenia się dłoni na kierownicy. Zawieszenie z przodu tworzą kolumny McPhersona, z tyłu sztywna oś ze wzdłużnymi, jednopiórowymi resorami – układ prosty, za to wytrzymały na obciążenie. Ładowność testowanej wersji wynosi 1035 kg, a więc dziewięć osób może jeszcze wziąć na pokład spore bagaże. Silnik 2.3 o mocy dokładnie 148 KM zapewnia dobry ciąg w średnim zakresie obrotów. Po zimnym rozruchu pracuje dość surowo. Strzałki przypominające o zmianie biegów proponują również redukcję, nie tylko zawsze w górę i w górę.      

fiat5     fiat6     fiat7     fiat8

Ogólna gwarancja to 24 miesiące, na wady lakiernicze 36 miesięcy, na perforację blach nadwozia 8 lat. Z przeglądami sprawa wygląda tak, że przypadają co 48 tys. km, względnie co 2 lata. Ale z olejem i filtrem jest nieco inaczej. Zużycie oleju może wcześniej zasygnalizować migająca lampka na tablicy wskaźników. Trzeba wymienić środek smarny. Jeżeli miganie zostanie zlekceważone, po osiągnięciu drugiego progu zużycia obroty silnika zostaną ograniczone do 3000  (maksymalna moc przypada przy 3600). Trzeci, ostatni próg zużycia oznacza obroty maksymalnie 1500. A jeżeli Ducato jest używane przeważnie w mieście, olej i filtr zmienia się co 12 miesięcy. Wszystko w trosce o silnik.

Fiat Ducato Kombi L3H2 2.3 MJ II (150 KM), czterodrzwiowy, dziewięciomiejscowy van, długość 5998 mm, szerokość 2050 mm, wysokość 2524 mm, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2287 ccm, 148 KM, maksymalnie 157 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 5,8 l/100 km, ostatnia cena 161.600 zł netto (198.768 zł  brutto).

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

Tagi: Fiat, Ducato, Kombi.