Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Renault Koleos, skrzynia nie jest zła

Initiale Paris, najbogatsza wersja Koleosa drugiej generacji występuje wyłącznie z turbodieslem 2.0 dCi 175 KM i automatyczną, pasową przekładnią X-Tronic.

 

Tego rodzaju skrzynie zwane są CVT (Continously Variable Transmission), bezstopniowymi albo pasowymi z racji konstrukcji, w której główną rolę pełni metalowy pas. Z reguły nie zbierają one pochlebnych recenzji, bo ich praca pozostawia wiele do życzenia, przeszkadza zwłaszcza długie utrzymywanie silnika na wysokich obrotach. Ja też początkowo podchodziłem nieco nieufnie. OK, drugie wcielenie Kolesa prezentuje się ładnie, wyposażenie Initiale Paris to m.in. skóra Nappa, nawigacja i nagłośnienie Bose, ale ta skrzynia? Cóż wyboru nie ma, Initiale Paris jest dostepny tylko z turbodieslem 2.0 dCi o mocy 175 koni i tylko ze skrzynią określaną jako X-Tronic.

              

Ale już pierwsze kilometry nastroiły mnie bardziej optymistycznie. Szybko okazało się, że X-Tronic w trybie automatycznym pracuje wprawdzie bezstopniowo, ale nie ciągnie bezsensownie do czerwonego pola na skali. Gdy odejmie się gaz na dłuższą chwilę, obroty nie spadają w okolice biegu jałowego jak w klasycznym automacie, tylko auto hamuje silnikiem. To lubię, to sprzyja aktywnej jeździe. Kolejna fajna sprawa – kierunek ręcznej zmiany dźwignią w podłodze (łopatek przy kierownicy nie ma). Redukcja do przodu i tak powinno być zawsze. A jeśli będziesz chciał wymusić nieprawidłową zmianę, po której obroty za bardzo podskoczą, albo za bardzo spadną, X-tronic po prostu nie zrealizuje takiego polecenia. Jak zapomnisz, że jesteś na „manualu”, X-Tronic sam zmieni i w górę, i w dół. Owszem, chwilami czujesz, że X-Tronic ogranicza nieco dynamikę, choć 9,5 s do setki to dobry wynik. Nie mogę jednak tego napisać o spalaniu, realnie przekraczającym 9 l/100 km.

              

Schemat układu napędowego All Mode 4x4-i to przód z automatycznie dołączanym i odłączanym tyłem poprzez wielopłytkowe sprzęgło, czyli klasyka w SUV-ach. All Mode 4x4-i daje jednak możliwość wyboru. Jeśli liczy się dla ciebie każdy grosz wydany na paliwo, możesz ustawić za pomocą klawisza z lewej strony kokpitu tylko przedni napęd (2WD). Jeżeli pragniesz podróżować w pełni bezpiecznie, wybierasz Auto, wówczas tylny napęd włącza się, kiedy trzeba. Ile siły trafia na tył, możesz obserwować, z dokładnością do 5 proc., na jednym ze wskaźników na desce rozdzielczej. Jeżeli warunki stają się gorsze, przykładowo przed tobą mocno ośnieżona droga, włączasz 4WD Lock. Wtedy wielopłytkow

177 KM, maksymalnie 201 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,5 s, średnie spalanie 5,9 l/100 km, cena 157.400 zł.

Tekst: Jacek Dobkowski


    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE