IVECO Daily, teraz jeszcze lepsze

 

Zmiany miały na celu m.in. ułatwienie prowadzenia samochodu poprzez rozszerzenie dostępnych układów bezpieczeństwa czynnego. Zanim o wspomaganiu – kierownica również się zmieniła, zmalała, a więc jest bardziej poręczna i otrzymała (szkoda, że w opcji) regulację w dwóch płaszczyznach. Poprzednio można było przestawiać ją tylko góra-dół, obecnie doszło wysuwanie o 45 mm, co docenią zwłaszcza kierowcy nieco skromniejszego wzrostu. Wspomaganie sprawdza się, najważniejsze że nie odczuwasz sztuczności czy odizolowania od informacji przekazywanych przez przednie koła. Elektryczne wspomaganie umożliwiło obecność takich układów jak przykładowo Proactive Lane Keeping Assist (PLKA). To opcjonalny asystent utrzymania pasa ruchu. Wkracza do akcji, gdy Daily opuszcza pas ruchu bez kierunkowskazu. Na kierownicy pojawia się siła pomagająca w powrocie na pas. Możesz ustawić PLKA, tzn. wybrać czułość, czyli odległość od namalowanego oznaczenia pasa ruchu w trzech zakresach oraz siłę reakcji, również w trzech pozycjach. Służą do tego przyciski na lewym ramieniu kierownicy. Serce układu stanowi kamera na górze, za czołową szybą, czytająca poziome oznakowanie. Asystent zawsze występuje z LDW (Lane Departure Warning), ostrzeżeniem przed niezamierzoną zmianą pasa. Informacje związane z PLKA i LDW ukazują się na wyświetlaczu w zestawie wskaźników. Dobrze, że przebieg całkowity jest tam zawsze widoczny, źle że niektóre czcionki są za małe.

1 Kopiowanie     2 Kopiowanie     3 Kopiowanie     4 Kopiowanie

Turbosprężarka e-VGT (electronic Variable Geometry Turbocharger) z elektronicznym sterowaniem w miejsce pneumatycznego powoduje szybszą reakcję w przejściowym zakresie obrotów, wzrost momentu obrotowego nawet przy niskiej prędkości, ograniczenie zużycia paliwa o 1,5 proc., jak wyliczył  producent. Pomiarów spalania nie przeprowadzaliśmy, tym niemniej turbodiesel 2.3 156 KM rozpędza się zupełnie żwawo, wyraźnie reagując na wciśniecie pedału gazu, również na drodze ekspresowej.

Maska unosi się na dwóch sprężynach. Drzwi ładowni otwierają się o prawie 270 stopni bardzo łatwo (opcja za 1150 zł netto). Po prostu popychasz je, nie musisz niczego odbezpieczać. 14 uchwytów do ładunku ma dużą średnicę i srebrny kolor, łatwy do zauważenia. W drzwiach kabiny są po trzy kieszenie na drobiazgi. Zostały tak rozmieszczone, że kierowca, przy zamkniętych drzwiach, widzi, co znajduje się w największej kieszeni. Kierunkowskazy mają wyraźny akustyczny sygnał, poza tym dostrzegasz z kabiny migacze w obudowach zewnętrznych lusterek. Przyciski do zdalnego sterowania sprzętem audio ukryto z tyłu ramiom kierownicy, trzeba do tego się przyzwyczaić.  

5 Kopiowanie     6 Kopiowanie     7 Kopiowanie     8 Kopiowanie

Gwarancja trwa 2 lata, bez limitu przebiegu na układ napedowy, z tym że w drugim roku są wyłączenia. Przeglądy Iveco ustaliło co 50 tys. km, albo co 2 lata. Dla aut z silnikami 2.3 136 KM i 156 KM można zwiększyć zakres do 60 tys. km pod warunkiem zamówienia większej miski olejowej i specjalnego czujnika filtra olejowego.  

Iveco Daily Furgon 35S16 Hi-Matic, czterodrzwiowe, trzymiejscowe auto dostawcze, długość 7170 mm, szerokość 2010 mm, wysokość 2660 mm, ładownia 16 m sześc., napęd na tył, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2287 ccm, 156 KM przy 3500 obr./min, 380 Nm przy 1500 obr./min, prędkość maksymalna 140 km/h (ograniczona fabrycznie), od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 8,0 l/100 km, cena bez opcji 133.130 zł netto (163.750 zł brutto).

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

T&M okładki

.             Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE